3.5

Metal: A Headbangers Journey

Antropologen och headbangaren Sam Dunn kartlägger kärleksfullt, men inte okritiskt, musikaliska rötter, frågor kring image, sexualitet och religion inom en kontroversiell musikalisk genre. Dunn tar oss med på en odyssé från när Black Sabbath slutade spela jazz till glamrockens Sunset strip, från norska kyrkobrännare via power-, thrash-, death- och nu metal. En resa som utgör en personlig inramning till intervjuerna med den hårda hårdrockens stjärnor.

Originaltitel Metal: A Headbangers Journey
Regissör Scot McFadyen, Sam Dunn, Jessica Joy Wise
Manus Scot McFadyen, Sam Dunn, Jessica Joy Wise
Genre 2000-tal, Dokumentär

slyntyg
2016-08-14
Den här borde klassas som en komedi. Fyllointervjun med Mayhem var en av de stora höjdpunkterna.
2014-11-11
Suverän dokumentär där dokumentärfilmaren Sam Dunn funderar över vad det är som dragit honom och miljontals andra människor i världen till hårdrockskulturen. Informativt och underhållande, full med insiktsfulla intervjuer och intressanta personer. Såg den när den var rätt ny och det var verkligen schyst att se den igen såhär ett par år senare.
LVX156
2013-08-27
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Satan.
Raimo_1985
2012-08-12
En väldigt bra hårdrocksdokumentär, plus för att den är brittisk och inte amerikansk och därav inte så jävla hetsig i sitt klippande mellan folk som hyllar varandra.... Fy, tänk om den varit så. Även om man redan är påläst så har man kul när man ser den. Såg om den nu när den gick på SVT, när jag kunde. Enda som drar ner betyget till en fyra är väl den meningslösa fyllointervjun med Mayhem.... Men den kanske drar sitt strå till stacken.
Vitus
2012-03-23
man lär sig ärligt talat mera om metal genom att googla subgenren i en och en halv timma. men om man vill ta det på det här sättet så funkar det som utgångspunkt.
Nemralis
2011-09-25
Intressant dokumentär med bra, lagom seriös ton. Gav mersmak, vilket väl får följas upp av "Global Metal" så småningom.
xhalelife
2011-09-15
Riktigt bra dokumentär! Även om mycket av det som tas upp i filmen redan hade hunnit ta plats i mitt minne så var det kul att se denna. Självklart hjälper det ju till att det handlar om världens bästa musikgenre, men även om man inte har all förkunskap så är detta väldigt informativt. Den har dessutom riktigt bra beskrivningar av olika undergenrer osv.

2011-09-03
Intressant dokumentär om världens bästa musikgenre!
zazken
2010-12-01
Lagom intressant, även om man inte är stormförtjust i musiken. Försökte förgäves få en glimt av mig själv under Wacken-inslaget.
Evelynee
2010-11-14
Lite för lång, lite för oklar målgrupp, världens sämsta inslag om black metal, och framförallt: Cradle of Filth bland de norska black metal-banden? Wtf...