2.4

Mer eller mindre man

Måste man sluta vara ironisk när man får barn? Eller sluta att dricka mjölkchoklad? Henrik, 35 år gammal, tycker inte det. Han håller fast vid livet som det var när han var 20, då han kunde festa med polarna, bli bortskämd av sin mamma och driva ironiskt med sin flickvän. Men så blir hon gravid, de flyttar in i ett radhus och han får ett riktigt jobb. Plötsligt vet inte Henrik hur han ska bete sig. Är festen slut? Henriks försök att hitta någon form av balans i livet försätter honom i den ena jobbiga situationen efter den andra. Det är inte lätt att bli vuxen.

Originaltitel Mer eller mindre mann
Alternativ titel The Almost Man
Regissör Martin Lund
Manus Martin Lund
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Henrik Rafaelsen, Janne Heltberg, Anne Ma Usterud, Tov Sletta, Kim Eidhagen, Tore Sagen, Solveig Grimen Fosse, Terje Ranes, Ågot Sendstad, Ina-Therese Grevstad, Egil Birkeland, Tone Sletteland, Per Kjerstad

KyLLo
2017-05-08
En intressant film. Annorlunda och tänkvärd. Jag tror att jag är inne på samma spår som Herr Fågelskaft. Huvudpersonens känslor och tankar är nog otroligt vanliga och vardagliga, men skillnaden mot många andra är att han inte agerar rationellt. Då blir han plötsligt en avvikare som andra kan störa sig på.
Scooterpie
2013-08-11
Killen borde ha en smäll på käften. Punkt slut.
Christofer
2013-06-20
En hel del ångest, men ett otroligt otillfredställande slut. Det tog ju inte vägen nånstans egentligen. Blä.
HerrFågelsaft
2013-01-28
Emotionell berg- och dalbana som kastar mig mellan skratt och ångest med lite för mycket igenkänning för att det ska kännas bra. Med enkla medel skapas en kul stämning och Rafaelsen gestaltar den något renodlade "Henrik" med hedern i behåll. Sen är handlingen ganska enkel och lite grå eftersom det i grund och botten är en film om ett ganska vanligt par med ett inte helt ovanligt problem.