2.9

Men

En ung kvinna hyr ett hus ute på den engelska landsbygden för att läka efter hennes mans bortgång.

Originaltitel Men
Alternativ titel Eux
Regissör Alex Garland
Manus Alex Garland
Genre Drama, Skräck, 2020-talet
Skådespelare Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu, Gayle Rankin, Sarah Twomey, Zak Rothera-Oxley

Noseman2005
2024-04-29
Större delen av filmen är bara jobbig, medan slutet spårar ut i ett klassiskt Garland-slut á la Sunshine. Men efteråt satt den kvar och det som först mest "bara" var jobbigt, var jobbigt för att det faktiskt _var_ jobbigt och faktiskt mycket obehagligare än de flesta andra filmer på temat. En fyra, eller 7/10.
StureStenhög
2023-11-08
Hyfsat lovande till en början. Geoffrey är en småkul karaktär, och den långa sekvensen i början är bra och riktigt stämningsfull. Men sedan börjar det gå nedåt, först långsamt, sedan med en krasch. Filmen är ju inte direkt subtil med sitt budskap, och budskapet ifråga är knappast unikt heller, så speciellt intressant blir det aldrig. Man fattar tidigt poängen, och efter det blir det bara till att sitta och gäspa sig igenom när den ska hamras in gång på gång. Som ett eko i en tunnel eller nåt
2023-05-21
Får direkt vibbar av Midsommar, fast på engelska landsbygden. Spännande, otäck, lätt suggestiv och mycket snyggt filmad. Tyvärr håller det inte hela vägen då det minst sagt urartar på slutet.
djonipony
2022-11-06
Tänker först att det blir något åt Eden Lake Straw Dogs el skräckversion av Hot Fuzz, men vill inte jämföra med så bra filmer. En del obehag, men tyvärr också störigt skrikig (tunneln, kyrkan...) huvudkaraktär och framförallt - och det här är det stora problemet - så jäkla konstig sista stunden. Att det är en gnutta Alexandre Lacazette över exet kan inte få upp betyget.
ItalyErik
2022-09-28
Symboltyngd film som nästan blir övertydlig. Stundtals spännande och bra, liksom krypande stämning, men det ballar ut mot slutet.
Ghostface
2022-07-22
Filmen satsar på en krypande atmosfär medans berättelsen blir alltför symbolisk och lös vilket verkar vara lite av en filmtrend idag. Bra skådespeleri.
PeterTheW
2022-07-06
Börjar fantastiskt men tappar mot slutet.
fridenpaden
2022-06-27
Prettoflum. Men jag kan inte förstår.
amam
2022-06-04
Sjukt fint foto filmen igenom, bra skådespeleri. Var rädd för att filmen skulle vara simplistisk och dum med tanke på den olyckliga filmtiteln men den lyckades bra med att vara psykologisk skräck, laddad med symbolik och bra fingertoppskänsla för något komplicerat. Svag fyra.