3.1

Melker

Melker minns när han var tolv; ett turbulent år som började i rosenrött och som slutade i svartsjuka och sorg. Elektriska ålar, skolpoliser, dyra dataspel, avpassade mattor, hoppborgar och en beostare, hjälpte också till att göra övergången från barn till vilsen tonåring extra plågsam.

Originaltitel Melker
Regissör Melker Sundén, Christian Ryltenius
Manus Melker Sundén
Genre Kortfilm, Animerad, 2010-tal
Skådespelare Tomas von Brömssen (röst), Björn Kjellman (röst), Siw Erixon (röst), Raymond Nederström (röst), Dominik Gashi (röst), Albin Bogren (röst), Rasmus Paulson (röst), Siri Jemth Davidsson (röst), Nour El-Refai (röst)

Kortfilm
2013-12-26
Illustrationerna påminner om Eva & Adam i KP. Personligen tycker jag inte att det är så snyggt. Men för övrigt är det charmigt berättat och känns i högsta grad verklighetsbaserat. Huvudpersonen har samma namn som regissören och manusförfattaren, så jag förmodar att det är hans uppväxt som ligger till grund för filmen. Däremot har andra namn ersatts med likvärdiga och Sundén har valt att låta den utspela sig i en icke namngiven sydsvensk stad. Storyn och berättarstilen är som en blandning av tv-serierna De tre vännerna och Jerry, Eva & Adam och Myggan. Den som är lite äldre kan säkert relatera en del till sin egen barndom. En film som jag tycker att jag rycks in i mycket tack vare humorn och referenserna till verkligheten. Missa inte detaljerna i bakgrunden. Svag fyra.