2.5

Medicinmannen

Djupt inne i den sydamerikanska regnskogen kämpar forskaren Robert Campbell mot klockan för att finna botemedlet mot en av människans äldsta fiender - cancern.

Originaltitel Medicine Man
Regissör John McTiernan
Manus Sally Robinson, Tom Schulman
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Sean Connery, Lorraine Bracco, José Wilker, Rodolfo De Alexandre, Francisco Tsiren Tsere Rereme, Elias Monteiro Da Silva, Edinei Maria Serrio Dos Santos, Bec-Kana-Re Dos Santos Kaiapo, Angelo Barra Moreira, José Lavat

Rune2000
2024-01-14
En ovanlig John McTiernan-film med minimal action och bra samspel mellan Sean Connery och Lorraine Bracco. Gillar kombinationen av snygga miljöer och en historia som håller intresset uppe. Visst hade jag önskat ett bättre slut, men det förstör inte min helhetsupplevelse.
2022-06-26
Något skaver genom hela filmen och i slutändan lyckas inte storyn hålla ihop, trots ett par vackra färder mellan träden i regnskogen. Har alltid gillat Lorraine Bracco och såg fram emot att se henne i en huvudroll, men det blir liksom bara för mycket av allt käbblande, och rollen faller aldrig riktigt rätt. Ingen direkt usel film eller något, men den blir inte särskilt engagerande heller. Den första filmen jag ser av John McTiernan som jag inte tycker är skitbra.
2021-11-21
En modern klassiker som fått oförtjänt mycket skit genom åren. Men visst är Bracco mer än lovligt enerverande, vilket verkar vara det som folk stör sig på mest. Helt okej äventyrsdrama.
2018-02-10
Ganska seg film...
Merwinna
2016-05-22
Denna film går mest ut på EN sak: att placera en ännu tjusig och formidabel Sean Connery i regnskogen, på ett häftigt uppdrag, tillsammans med en mycket yngre kvinna... Men den innehåller annat också: fina bilder ifrån regnskogen, diskussion om skövlingen av regnskogen och följderna för miljön (alltid bra att påminna folk om), en medicinsk gåta, ett etiskt dilemma o.s.v.. Man får även lära känna lokalbefolkningen: de sydamerikanska indianerna som till så stor del lyckats bevara sin egen livsstil. Jag gillar dock inte den kvinnliga huvudpersonen - vet inte om det är rollen eller skådespelerskan det är mest fel på - och det drar ner betyget en stjärna. Hennes utseende och personlighet är för slätstrukna bredvid Connery - det hade krävts en Katherine Hepburn eller Deborah Kerr för att gå iland med denna typ av roll och emot en sådan karaktärsstark motspelare som Connery...
norenorama
2016-05-14
Helt värdelös, Lorraine Bracco måste vunnit pris för sämsta skådespeleri.
2014-11-28
Det mest positiva med denna film är att Sean Connery som "vanligt" är imponerande. Det negativa för mig är att jag tycker det är en rätt så tunn historia och till slut blir Braccos påstridiga rollfigur lite väl påfrestande. Själva idèn med sökandet efter botemedlet till cancer är dock inte helt fel.
92axha10
2014-03-12
Två bra skådespelare i en spännande miljö. Spännande historia med ett ganska bra budskap. Många vackra vyer ger filmen ett djup och en själ.
Dutch
2014-02-04
Hästsvansad Sean i djungeln = bra film
apelsin87
2012-02-10
Filmen kunde har varit bra, storyn håller , Sean Connery är bra men Lorraine Bracco drar ner hela filmen med sitt extrema skrikande och bitchande.