Medan staden sover

Jompa är arbetslös och inte heller särskilt sugen på att skaffa ett jobb. Han bor hos sina föräldrar som är trötta på hans attityd mot arbete och regelbundna tider. Jompa och hans vänner spenderar sin tid med att hänga på nattklubbar och caféer samt begå småbrott. En dag när Jompa spelar poker mot Kalle Lund förlorar han och får en stor skuld till honom. Jompa kan självklart inte betala den, men Kalle ger honom ett tips han inte kan motstå att ta till vara på.

Originaltitel Medan staden sover
Regissör Lars-Eric Kjellgren
Manus Ingmar Bergman, Lars-Eric Kjellgren, Per Anders Fogelström
Genre Drama, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Sven-Eric Gamble, Inga Landgré, Adolf Jahr, Elof Ahrle, John Elfström, Hilding Gavle, Carl Ström, Ulf Palme, Barbro Hiort af Ornäs, Märta Dorff, Ilse-Nore Tromm, Ulla Smidje, Hans Sundberg, Arne Ragneborn

Albion
2020-11-15
Ett hårdkokt svensk drama med flera bottnar. Det tar ett tag innan den här filmen sätter sig och innan man fått kläm på Sven Eric Gambles enerverande karaktär i denna film. Men som sagt, här finns även mjukare inslag som kompisgänget och kärleksrelationen samt underdogsinslag när lite äldre hårdare skurkar lurar i vassen. Och filmen håller ändå hela vägen ut tycker jag. Jag petar dit en svag 3;a i betyg, dvs 3-
cheshirecat
2020-10-29
"Du tror du är smart, va? Skicklig gosse, tuff guy!" Ulf Palme som hårdkokt nylonstrumpehälare i stilig tupé stjäl rampljuset i de få scener han dyker upp i, men övriga medverkande är inte dåliga heller, särskilt förstås tuff guy himself, Sven-Eric Gamble, som en slags andlig förfader till senare avtrubbade och nihilistiska filmligister, såsom Alex DeLarge och Paolo Roberto. Förhållandevis rå och brutal, både verbalt och fysiskt, vilket bidrar till den realistiska känslan.
FabianBom
2014-01-17
småcharmig drama, krime film, med bla lovande skådespel av Ahrle och Elfström