3.5

Medan döden väntar

Utspelar sig under de allra sista dagarna av det polska upproret mot tyskarna i Warszawa i september 1944. Bland ruinerna i staden kämpar 43 män och kvinnor för att överleva det tyska anfallet. Deras enda chans att fly är genom stadens avloppssystem.

Originaltitel Kanal
Alternativ titel Canal, They Loved Life
Regissör Andrzej Wajda
Manus Jerzy Stefan Stawinski
Genre 50-tal, Drama, Krig
Skådespelare Teresa Izewska, Tadeusz Janczar, Wienczyslaw Glinski, Tadeusz Gwiazdowski, Stanislaw Mikulski, Emil Karewicz Vladek Sheybal, Teresa Berezowska, Zofia Lindorf

papabobadiof
2016-04-13
börjar ganska så ordinärt och ointressant men det tar sig mot slutet! De där jävla kloakerna alltså... otäckt, klaustrofobiskt och förbannat skitigt!
Tonti
2012-05-15
En på alla sätt mycket välgjord film med fantastiskt fångade miljöer men precis som Wajdas första film blir jag inte särskilt engagerad. Karaktärerna är ganska kantiga och känns mer som typer än människor, och det finns ett förutsägbarhetens skimmer över det hela. Men det är naturligtvis en bra film som förtjänar att ses.
Rele
2009-10-28
Bra och välgjord film.Stawinski har lyckats fånga krigets hemskheter och tyskarnas sätt att agera mot dåligt utrustad polsk motstånd.
goeran
2009-10-25
Välgjord och realistisk krigsskildring men den griper ändå inte tag i mig på samma sätt som de två andra filmerna i krigstrilogin.
niklaseriksson
2008-08-04
Inledningsvis suverän ensembleregi, vad det lider ännu mer suverän personregi. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till de ryska krigsfilmerna från 50-talet (Tranorna.., Ballad..., osv.) och det här är mycket mer välgenomfört i min mening, fängslande, stämningsfullt och imponerande uppvisning i krigets galenskap. Ser väldigt mycket fram emot Aska och diamanter.
KimEkberg
2008-01-21
Fuck yeah, detta var bra. Stilren och mörk mörk mörk. En utomordentlig krigsskildring av en förmodat utomordentlig regissör.
Malfunction
2007-11-13
Tyckte den var mycket bra och spännande. En väldigt bitter krigsskildring som nog var långt före sin tid.

2005-05-15
känns stark i början och på slutet, men inte mycket mer än så. det långa partiet i kloaken fångade mig inte alls.
polski
2005-03-29
Finns med i Andrzej Wajda-Criterion boxen.
arram
2004-11-27
Väldigt vacker och laddat krigsdrama, lite av en "Warszawa öppen stad".