3.2

May December

Gracie och Joe hade för tjugo år sedan en romans som fyllde skvallersidorna och är nu ett gift par. När en skådespelerska kommer för att göra research för en film om deras förflutna blir de hårt pressade.

Originaltitel May December
Regissör Todd Haynes
Manus Samy Burch
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Natalie Portman, Julianne Moore, Charles Melton, Elizabeth Yu, Gabriel Chung, Piper Curda, Cory Michael Smith, D W Moffett, Kelvin Han Yee, Lawrence Arancio

2024-03-13
Stämningsfull, mystisk och härligt vag. Man får lite grann själv lista ut vad man ska tycka om det hela. Lysande skådespeleri, och en del subtil humor gör också sitt. Riktigt bra film! Komplex och mångbottnad.
JD
2024-03-13
Det hade funnits så många enkla vägar men filmen tar dem inte. Istället varsamt och känsligt både i manus och regi, vilket skänker realism och trovärdighet åt historien. Fina rollprestationer ner i minsta biroll. Portmans karaktär är kanske minst intressant i sig och hon får samtidigt mest utrymme men hon blir också en spegling av åskådaren som söker förklaringarna till något som inte fullt ut kan förklaras. Det är helt enkelt lysande filmberättande som man önskar man fick se oftare.
Sodastream
2023-12-25
"Takscenen" mellan far och son är det starkaste jag sett på länge. Filmen i sig har så många lager, jag kommer behöva se denna flera gånger. Och vi kan väl redan nu börja organisera något slags uppror utifall Ryan Gosling tar hem Oscarn för bista biroll istället för Charles Melton.
HerrNenne
2023-12-18
Jag gillar scenen på taket mellan pappan och sonen, när pappan bryter ihop. Det är typ det enda.