May

May är en socialt tafatt ung kvinna som arbetar på en veterinärmottagning. Hennes bästa vän är Suzy, en kusligt stirrande porslinsdocka bakom glas som hon fått av sin mamma. På jobbet uppvaktas hon av kollegan Polly, och de två hyser en gemensam förkärlek till skalpellens vassa egg. En dag träffar May filmaren Adam som säger sig ha en dragning till det udda. De båda inleder ett trevande förhållande tills Adam tycker att saker och ting börjar bli lite väl udda.

Originaltitel May
Regissör Lucky McKee
Manus Lucky McKee
Genre Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Angela Bettis, Jeremy Sisto, Anna Faris, James Duval, Nichole Hiltz, Kevin Gage, Merle Kennedy, Chandler Riley Hecht, Nora Zehetner, Rachel David, Roxanne Day, Will Estes

Skapad 2019-12-09 av weng-weng
May (Angela Bettis) är en ovanlig flicka. Till följd av sin dålig syn på ena ögat bär hon lapp, något som fick de andra barnen att reta henne när hon var liten. Hennes enda vän blev en docka ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-21 av Stygga-Vargen
År 2002 kom filmen May, skriven och regisserad av Lucky McKee som även innehar en statistroll i filmen. Filmen har tilldelats flera priser - exempelvis tilldelades Angela Bettis ett Fangoria Chainsa...   Läs mer »

Engravadlax
2017-03-11
Omöjligt att inte gilla Angela Bettis. Överlag välspelat. Synd att handlingen är så illa skriven.
2016-11-11
Det här är en intellektuellt stimulerande film som utgör en väldigt intressant karaktärsstudie. Filmen inleds som drama men övergår gradvis till skräck och Angela Bettis tycker jag gör väldigt bra ifrån sig. Jag ångrar inte att jag såg den här filmen!
ausgang
2014-11-18
Tipsad tvåa? De statistiska grannarna faller till föga. Den här skruvade myskomedin förtjänar bättre, i synnerhet tack vare andra halvan som urartar, sann till sin egen inre logik, i en storartad massmördarorgie. Den största besvikelsen var den avslutande moraliserande passusen, som tack och lov slätades över i det skälvande slutet.
Taandborste
2014-06-22
Härligt absurd på något sätt... det blir närstan parodiskt. Men även om filmen i sig kanske inte är någon höjdare så gillar jag verkligen hur de har komponerat allting, med ett intressant bildspråk och intressanta skådespelare.
Makta
2014-02-13
Intressant upplägg men förbannat seg och dåligt gjort vid vissa delar.
melankoli
2013-03-13
Stabil 4:a. Tycker om denna. Angela Bettis är en sådan off, cute och skadad karaktär i denna filmen att jag nästan smälter. Misslyckas totalt i att funka i sin genre; skräck, men är en film med tänkvärdhet, söthet och sjukhet.
Galivan
2012-05-29
18 minuter klarade jag av.

2012-05-13
Det är som fem filmer i en. Inte bra.
TheHorrorfan
2011-12-25
Väldigt värdelös.

2011-09-27
Svag trea för det fascinerade mig.