3.6

Max Manus

Max Manus var en av de viktiga sabotörerna i Norge under andra världskriget. Filmen skildrar Max liv genom kriget, där han får kämpa med bland annat alkohol.

Originaltitel Max Manus
Regissör Joachim Rønning, Espen Sandberg
Manus Thomas Nordseth-Tiller
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Ken Duken, Aksel Hennie, Nicolai Cleve Broch, Kyrre Haugen Sydness, Viktoria Winge, Mats Eldøen, Christian Rubeck, Knut Joner, Pål Sverre Hagen, Nils Düwell, Agnes Kittelsen

Skapad 2019-10-24 av pooptroop
Efter att jag hade sett Max Manus så tänkte jag två saker: Den första tanken var att den här filmen verkligen har chans att vinna en Oscar med tanke på att den är oerhört välgjord och utspela...   Läs mer »

nodon
2020-12-11
Stark trea!
2020-11-23
Den här rullen funkar ju riktigt bra. Jag måste se om den...
Bergarn1
2019-08-22
En välgjord och spännande film om Norska motståndsrörelsen under 2:a världskriget. Imponerande bra film som hamnar högt bland mina favoriter. SE DEN!
Jamesa
2017-11-06
Intressant och bra norsk.
RustyFilm
2016-12-10
Det här blev en riktig kioskvältare i Norge när den kom, en miljon biobesökare under första året. Det handlar ju om Norska motstånds-rörelsens största hjälte, Max Manus. Man har ju tagit del av mycket berättelser från andra världskriget men om Max M visste jag inget om innan jag hade sett filmen. Det är snyggt producerat och ganska så spännande och så är det ju alltid extra intressant när det som berättas har en verklighetsbakgrund.
Grillo
2016-05-04
Bra. För att vara en biografi tyckte jag tyvärr det var för lite fokus på personen dock, men intressant och välgjort. Blir mer personlig mot slutet. Ett problem var att jag aldrig riktigt lärde känna bifigurerna så man brydde sig inte jättemycket när de dog... Verkar ha hållit sig hyfsat nära verkligheten.
EvilNed
2015-11-09
För två år sen hade jag aldrig sett en enda norsk film. Nu har jag sett två och båda har imponerat på mig ur en produktionssynvinkel. Scenografin, effekterna, kostymerna och fotot är alla väldigt bra. Nu förstår jag att de säkert producerar mycket skit också, precis som vi, men denna var väldigt väldigt bra. Det är vad det är. En film om motståndskamp under Andra Världskriget. Det är varken mer eller mindre. Men skådeplatsen har jag inte sett förut och som vanligt gör sig nazisterna som extremt tacksamma filmskurkar. Lättsmält och underhållande.
Ve72
2014-12-13
Kunde varit så bra men tyvärr fängslar den mig inte alls. En sådan här typ av historia kan ju göras så intressant men jag tycker tyvärr att den misslyckas och bara blir dryg. Trist!
StureStenhög
2014-07-14
Jag ville verkligen gilla den här filmen, historien är ju intressant, och jag vill ju att det ska göras mer sån här film i Norden egentligen. Men tyvärr, det här är en högst medioker film. Jag vill att en sån här film ska ta mig med till den tid och plats där den utspelar sig. Jag vill lära känna karaktärerna och försöka förstå hur de upplever och påverkas av situationen. Men det kan inte den här filmen leverera, den blir mest bara ett uppradande av händelser. Filmen försöker berätta om den kamratskap som råder, men det märker man aldrig av i själva skildringen, och här finns också en kärlekshistoria som känns väldigt trött. Inget är dock katastrofdåligt, men jag blir helt enkelt aldrig involverad i det här
Supernaut
2014-07-10
Skulle varit en trea om de inte dödat så många nazister. Det värmer i magen.