3.3

Mass

Sex år efter en tragisk skolskjutning möts två föräldrapar på var sin sida av tragedin för att försöka få ett grepp om vad som egentligen hände. Gail och Jay förlorade sin son i masskjutningen - Richard och Linda är föräldrar till förövaren, som tog sitt eget liv efter dådet.

Originaltitel Mass
Regissör Fran Kranz
Manus Fran Kranz
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Reed Birney, Jason Isaacs, Ann Dowd, Martha Plimpton

Albion
2022-11-28
På ett vis starkt och berörande om man leker med i spelreglerna men samtidigt är det aldrig långt ifrån att känna det är bara spelad teater och då blir behållningen desto konstigare och känslan av att det bara är hitte-på och manusförfattaren kan stoppa in lite vad han vill men det blir aldrig på riktigt ändå. Det känns på något vis omöjligt att göra spelfilm som funkar helt ut av något så hemskt som massmord och skolskjutning. Gott försök ändå och betyget blir en svag 3;a, 3-
Sheepy
2022-10-29
Mycket gripande film som drivs framåt av dialog snarare än händelser. Samtliga skådespelare gör starka insatser i uttömmande roller. Om sorgbearbetning, lidande, skuld och förlåtelse. Det är realistiskt, minimalistiskt och rått.