3.2

Mary Poppins

Guvernanten Mary Poppins tar anställning hos en välbärgad familj. Hon seglar ner i huset med hjälp av sitt magiska paraply, tar snart över hela hushållet och får till allas förvåning ordning på busungarna Jane och Michael.

Originaltitel Mary Poppins
Regissör Robert Stevenson
Manus Bill Walsh, Don DaGradi
Genre Komedi, Familjefilm, Musikal, Fantasy, 60-tal
Skådespelare Julie Andrews, Dick van Dyke, David Tomlinson, Karen Dotrice, Matthew Garber, Glynis Johns, Hermione Baddeley, Reta Shaw, Elsa Lanchester, Arthur Treacher, Reginald Owen, Ed Wynn, Jane Darwell, Arthur Malet, Don Barclay

supermancover
2016-05-10
Andrews är helt fantastisk i denna. Man tänker knappt på de andra skådespelarna då hon är så himla duktig. Alla effekter är väldigt fina för att ha varit från 1963. Gillar sångerna. Storyn är bitvis rätt bra men jag ger den ändå en trea, om än en väldigt stark en, så det blir lite långdraget ibland och att filmen inte hade behövt vara så otroligt lång (2h19m).
#54
2015-02-19
Enerverande.
Bernhard99
2015-02-07
Härlig. Uppskattades roligt nog även av femåringen !
myslas
2015-02-01
Har älskat den här filmen sedan jag var liten. När jag sitter och ser om den nu så gör jag det med ett stort leende. Men den är för lång för att få högsta betyg. Man kunde klippt ner den tecknade delen rätt rejält för att få filmen att flyta bättre. Dick van Dyke är inte perfekt i sin roll heller men det tänker man inte särskilt mycket på eftersom Julie Andrews är så fantastisk. Och sångerna är bland det bästa som gjorts i filmhistorien. Underbar!
2015-01-06
Efter några filmer från 40-talet med inriktning på andra världskriget så behövde jag något lättsammare och valet föll då på Mary Poppins. Jag får som jag vill en lättsam film med en ung Julie Andrews som är charmig och sjunger bra. Det blir dock för mycket av det goda och ett Disney som jag inte gillar i form av moral och ooriginalitet. Jag tror för att verkligen uppskatta denna film ordentlig som vuxen så ska man ha sett den som liten och tyckt om den redan då.
Katsube
2015-01-01
Såg denna flera gånger när jag var liten, men kom inte ihåg att den var så himla lång. Till exempel när sotarna dansade, det kändes så sjukt långt och utdraget. Sen kändes den lite hoppig ibland, vilket jag inte heller mindes från när jag var liten. Men jag tyckte fortfarande om sångerna, de är mysiga.
jingoo
2014-05-24
Får höja betyget till en trea. Det jag som yngre vuxen tyckte bara var larvigt tycker jag istället är ganska charmigt nu. Kan också ha att göra med att jag plötsligt tycker att Julie Andrews är väldigt vacker som Mary Poppins. :-)
eliastheman
2014-04-07
hur LÖJLIGT vacker är inte mary poppins? bra musik också.
G-man
2014-03-28
Väldigt ojämn. Bitvis genialisk och bitvis ganska bisarr.
Taandborste
2014-03-14
Är den inte lite väl lång för att vara en barnfilm?