3.4

Martha Marcy May Marlene

Martha är en ung kvinna som försöker återskapa sitt liv efter att ha flytt undan en sekt och dess karismatiske ledare. Hon söker skydd och stöd hos sin syster Lucy och hennes man men rädslan att hennes förflutna ska hinna upp henne hemsöker Martha och gränsen mellan verklighet och minnen blir allt suddigare.

Originaltitel Martha Marcy May Marlene
Regissör Sean Durkin
Manus Sean Durkin
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Elizabeth Olsen, Sarah Paulson, Hugh Dancy, John Hawkes, Louisa Krause, Maria Dizzia, Julia Garner, Brady Corbet, Christopher Abbott

2021-09-23
Seg och hoppig film! Enda positiva är väl att Elizabeth Olsen gör ett bra jobb men själva filmen är inte bra, nej.
idaho1981
2020-11-15
Välspelat och skrämmande. Spännande att man främst såg det från huvudkaraktärens perspektiv, så vi vet egentligen knappast de andra karaktärernas riktiga personligheter utan bara deras reaktion på Marthas handlingar.
RustyFilm
2017-02-04
Ett drama med en hopplös titel. Tyvärr så är filmen lika hopplös som titeln. Filmen är som sagt hopplös men inte hopp lös. Det hoppas flitigt fram och tillbaks mellan två närliggande livssituationer för Martha (eller va det Mary May eller Marlene, fan vet). Ett litet plus dock för den hypnotiska obegripligheten.
DukeIgthorn
2017-02-04
Nja... den krypande thriller-stämningen är OK, men händelseutvecklingen är seg och den leder ingen vart.
LenWidleheyt
2015-04-15
Långsam, innehållslös, tråkig. Kommer aldrig igång. Har inget egentligt slut. Tar upp flera intressanta frågor men behandlar dem aldrig. Med några få undantag är det samma sinnesstämning genom hela filmen, nämligen frånvaro. Ett enda stort Meh.
cruze
2015-02-06
Bra skådespel men väldigt segt och innehållslöst, mest bara återblickar.
-Hedda-
2014-02-15
Meningslös. På alla plan. Hade hoppats på en inblick i psykologin kring sekter men gav ingenting. Förstår inte hur den kan få bra omdöme.
Kurosawafan
2013-11-22
både bra och seg, men jag låter bra vinna hela filmen är mer ett sinnestillstånd än en handling bättre att tänka tillbaka på än att se...
Bozze80
2013-10-26
Tung och jobbig film som behandlar förtryck, hjärntvätt och ideal på ett lysande, och skrämmande, sätt. Det bleka fotot och det sparsamma användandet av musik gör det än mer trovärdigt och otäckt, men det som kanske framförallt imponerar mest är (oväntat nog) Elizabeth Olsen och den alltid lika lysande John Hawkes.
Hypostas
2013-09-24
Väldigt bra sekt-film. Elizabeth Olsen är perfekt i huvudrollen, men jag är lite kluven till slutet. Svag fyra.