2.7

Marschera eller dö

En grupp främlingslegionärer skall skydda en grupp arkeologer under deras utgrävningar i Marocko. Främlingslegionärerna intar och ockuperar en liten by eftersom arkeologerna tror att de funnit en gammal begravningsplats. Dock är denna begravningsplats helig för araberna och en arabisk ledare lyckas därför ena stammarna i området och attackerar den lilla styrkan av främlingslegionärer i byn.

Originaltitel March or Die
Regissör Dick Richards
Manus David Zelag Goodman, Edward Di Lorenzo, Dick Richards
Genre Drama, Romantik, Äventyr, Krig, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Gene Hackman, Ian Holm, Terence Hill, Catherine Deneuve, Rufus, Marcel Bozzuffi, Jack O'Halloran

2016-05-01
Även om Terence Hill´s lite för gladlynte legionär känns hopplöst malplacerad i en i grunden allvarsam film är han den som livar upp filmen. Inte så mycket tuffa utmaningar och spänning, istället fokuseras det onödigt mycket på ett fruntimmer som ej för storyn framåt samt en arkeologisk utgrävning hotad av elaksinnade araber på kamel. Det kunde varit blodigt, svettigt och storslaget. istället blev det rätt platt.
DonActive
2014-05-04
Väldigt ojämn..
2014-04-24
Å ena sidan inget mästerverk, å andra sidan en stabil film som har stått sig betydligt bättre mot tidens tand än många andra mer hyllade samtida filmer. Tål definitivt att ses. (8/15)

2011-10-04
Varför är ens Terence Hill med? Han drar ner hela filmen.
amam
2010-06-04
Två saker drar ner betyget, att kärlekshistorien tar så mycket plats men ändå förblir helt outforskad och att Terrence Hill spelar som om hela filmen är nån sorts äventyrsfars. Max von Sydow och Gene Hackman är filmens stjärnor. Stark tvåa.
ilBrutto
2010-05-15
Av någon anledning tyckte jag att denna var mycket bra som ung. Nu inser jag att, trots att det är en klassiskt berättad krigsfilm,det är en ganska trist historia. Plus dock för Sydow som är bra som vanligt
mageek
2010-03-04
Hackman är som alltid lysande. Även resten av ensemblen är godkända. Filmen har en okej handling, men jag hade velat se mer av träningen. Dock så kan den vara lite seg på sina ställen. Men slutgiltigen är detta en bra film, 3 + (pluset är för Hackman)
badpanda1606
2009-07-26
Denna film känns "bortglömd" på något sätt, och det e konstigt med tanke på att den är rätt så bra.
ScArRrFaCe
2009-07-26
Ett sömnpiller.
andmoreagain
2008-10-18
Terence Hill tror att han är med i en buskis och spelar därefter medan Hackman är gravallvarlig. Sick!