2.4

Marquis de Sade's Justine

Systrarna Justine och Juliette har växt upp i ett kloster, men när deras far dör tvingas de att flytta. Juliette hamnar på en bordell, medan Justine kastas ut i en värld full av svek, mord och sadism, där ingen går att lita på.

Originaltitel Marquis de Sade: Justine
Alternativ titel Deadly SanctuaryJustine
Regissör Jesus Franco
Manus Marquis de Sade, Harry Alan Towers
Genre Drama, Skräck, 60-tal
Skådespelare Jack Palance, Klaus Kinski, Mercedes McCambridge, Harald Leipnitz, Howard Vernon, Maria Rohm, Romina Power, Rosemary Dexter, Carmen de Lirio, Rosalba Neri, Horst Frank, Sylva Koscina, Claudia Gravy, Serena Vergano

Starkbröl
2022-06-10
Som en introduktion till Jesus Franco kanske den här är lämplig? Den är inte så frånstötande, den är faktiskt mycket snyggt filmad bitvis (när de har kommit ihåg att fokusera objektivet), den har en del kända riktiga skådisar (tex Jack Palance som ger Nic Cage en match på överspelartopplistan), det är inte hårdsnusk, och nedklippt till 75-80 minuter kanske den hade haft något att säga? Lite roligt att flera skådisar, mest notabelt Romina Power, flera gånger har svårt att hålla masken inför vad de håller på med, och står och flinar. Det är nästan lite charmigt, det här spektaklet, om än lite omtumlande för den som känner Romina Power som en musikartist! Lite som om man skulle upptäcka Carolas gamla hårdporrkarriär.
2017-08-22
Seg värre men grymt snygg ala Franco vissa scener är som en LSD tripp och med fin fin musik. Lite väl snäll film för min del dock"
Dele
2016-08-31
En ganska ojämn, ytlig och ointressant historia.
Ondskapt
2016-04-24
Småputtrigt pseudosnusk från den gode Franco med förvirrade Kinski-scener, suspekta nakenscener med Justine själv och en Jack Palance i högform. En får heller inte glömma Howard Vernons peruk.
2009-12-01
Såg den utan text, så förmodligen gick lite (med betoning på "lite") av filmen förlorad. Snygg Franco! (6+/15)
FilmJoey
2009-07-16
Släpps i svensk utgåva av Studio S hösten 2009!
NoWireHangers
2008-01-17
Snyggt filmad. Lär finnas versioner av filmen som är nedemot 90 minuter långa. De kanske är bättre, för tempot är lite väl segt..
idd
2007-04-29
förmodligen det bästa jag hittills sett av franco! riktigt snygga scener med härliga 60-talsljussättning å i övrigt fint filmat! drömsekvenserna e riktigt bra men det är många transportsträckor å ännu fler tråkiga nakenscener som segar till filmen rejält.. de överspelande gaaalna munkarna e sjukt underhållande men hade gärna fått ta större plats i filmen, de nedkortade versionerna kanske är bättre än den 124 min som jag såg.. starkt godkänt iaf! 2+
klauskinski
2005-11-19
Riktgit dålig, enda bra är de få scenerna med kinski.
Malaikatmaut
2005-05-24
SÅÅÅ jävla besviken. Är osäker på om den ens skulle bli bättre om någon annan (då med skådespelartalanger) hade spelat huvudrollen. *tsk, tsk, tsk*