3.2

Marple: Nemesis

En rik mans sista vilja är att miss Marple skall lösa en kriminalgåta. Hon får emellertid inte reda på vari brottet består, utan får istället två biljetter till en bussresa, som hon tar med sin systerson Raymond på. Snart upptäcker hon att de övriga passagerarna alla har någon anknytning till Verity Hunt, som försvann från ett kloster under kriget. Miss Marple och Raymond måste nu lägga pusselbitarna på plats för att uppfylla hennes döde väns önskan.

Originaltitel Marple: Nemesis
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Stephen Churchett
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Geraldine McEwan, Ronni Ancona, Johnny Briggs, Amanda Burton, George Cole, Richard E Grant, Lee Ingleby, Laura Michelle Kelly, Will Mellor, Adrian Rawlins, Anne Reid, Dan Stevens, Ruth Wilson, Emily Woof

yrkeschaufföre
2017-10-23
Är den inte lite ologisk? Ändå värd att lägga tid på, snygg å välspelad, och jag gillar Ronni Ancona som jag trodde bara var en komiker.
2015-01-16
Då jag är uppväxt med Agatha Christies deckarromaner så har också de olika brittiska filmatiseringar tilltalat mig genom åren. I denna TV-film porträtterar Geraldine McEwan Christies berömda karaktär Miss Marple och hon är riktigt bra. Bra är också historien som har alla de klassiska Agatha Christies-dragen. Dessutom många fina biroller bl.a. Richard E. Grant och Ruth Wilson. Kul med danske Nicolas winding Ref i registolen(som gav oss fina filmen "Drive"). 4-
Lurtz
2011-09-05
Gillar den här versionen bättre än hickson/bok? varianten men de fortfarande bland dom sämre Marple.
BROBJO
2011-08-25
Helt ok, men jag föredrar Joan Hicksons version... dock kul att historien var helt anorlunda.
yrkeschaufföre
2010-10-26
Snygga miljöer och välproducerat men historien tilltalar inte mig alls.
Pärlemor
2007-07-07
Historien är något omstuvad, men rätt underhållande. Se filmen först, läs boken sedan, då den är MYCKET välskriven och faktiskt ännu mer spännande! Rolig också. Vore kul se den tidigare Miss Marple - Joan Hickson i den Nemesis som hon gjorde, som jämförelse.
thelynx
2007-07-05
Inte bästa Marple, men den håller ändå fanan uppe!
Cleoo
yeah!!
MaraJade
2007-07-04
Underhållande från början till slut.
Luciphere
Snuskigt smart!