3.4

Mardrömsgränden

Drama/Film noir om psykologisk manipulation och svek som leder till såväl ett psykiskt som fysiskt förfall.

Originaltitel Nightmare Alley
Regissör Edmund Goulding
Manus Jules Furthman
Genre Drama, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Tyrone Power, Coleen Gray, Joan Blondell, Helen Walker, Taylor Holmes, Mike Mazurki, Ian Keith

Tonti
2016-09-15
Riktigt snygga och stämningsfulla miljöer i en välgjord film. Men något saknas. Dessutom blir den lite för sensationell för sitt eget bästa.
Astrojacob
2012-10-16
Ja, man tackar. Snittfemma? Inte bara jag som älskar detta suggestiva svindlardrama med ref till "Lost weekend"? Jag bara njöt. Femma.
OneFlewOver
2012-02-27
Storyn är inte så intressant tycker jag. Dock är skådespelarna och fotot utmärkta.
kungkalas
2012-02-23
En intrikat historia med schyssta vändningar. Riktigt bra!
c3po
2010-12-31
Tyrone Power imponerar. Fotot är fantastiskt. En angagerande story om en ung man som har lysande framtidsutsikter. Men som blir lindad i girighetens och egoismens grepp. Och som sedan faller ner så djupt som det går.
foppa99
2010-02-07
mycket som e bra med denna.men finns bättre i genren så därav mitt mediokra betyg
Fuzzy
2009-12-27
För det första; titeln på filmen är gravt missvisande. När vi nu har avklarat en av filmens försvinnande få nackdelar kan vi koncentrera oss på att detta är en originell, smart & mångfacetterad Noir. Att den klockar in på 110 minuter skvallrar en hel del om att det är mycket som avklaras. Både det övernaturliga & psykologi har, utöver den ständigt närvarande girigheten, stora roller i Nightmare Alley. Filmens "cirkusinledning" är mycket upplyftande och innehåller även lite härlig oavsiktlig humor; jag tänker såklart på användandet av det engelska ordet "geek".
lekke
2009-12-23
Bra noir med god historia och motiv trots lite träiga skådisar.
Czechflash
2009-12-22
Tyrone Power spelar med pondus och gör det bra, synd att man inte fick se honom i fler såna här roller/filmer. Filmen är för mig film-noir under andra halvan och blir då bra, men inte en av de bättre eller mer minnesvärda. Kunde blivit något, men saknar något.
Gröne_Orm
2009-11-15
Mycket otrevlig berättelse med härligt tvära kast.