2.5

Marcoeffekten

Belastad av en tragisk händelse tar biträdande brottskommissarie Carl Mørck sig an ett nedlagt brottsmål. Tillsammans med sin assistent Assad och sekreterare Rose gräver Mørck i fallet med den pedofilanklagade William Stark som har försvunnit spårlöst. Samtidigt har polisen gripit en östeuropeisk pojke vid gränsen till Tyskland som är i besittning av Starks pass.

Originaltitel Marco effekten
Alternativ titel The marco effect
Regissör Martin Zandvliet
Manus Anders Frithiof August, Thomas Porsager
Genre Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Ulrich Thomsen, Zaki Youssef, Sofie Torp, Anders Matthesen, Lobus Olàh, Henrik Noël Olesen, Thomas W Gabrielsson, Lisa Carlehed, Caspar Phillipson

Djason
2023-08-19
Nya skådisar men det fungerar. Tycker Thomsen gör ett gott jobb efter Lie Kass. Intressant handling och även lite action.
Hanness
2022-05-15
Bra men den sämsta i filmserien, saknar Fares Fares och Nikolaj Lie Kaas.
RustyFilm
2022-04-24
Det här är femte delen i Jussi Adler-Olsens bokserie ”Avdelning Q”. Och den senaste som filmatiserats. De fyra föregångarna har haft en intakt skådespelarcasting gällande huvudrollstrion (detta trots att regissörerna varierat). Här är det nya skådisar som gör jobbet, en lyckad förändring. Speciellt lyckad är huvudkaraktären Carl Mørck (Ulrich Thomsen). De två andra huvudkaraktärerna är mer nedtonade här än i de tidigare filmerna, men de gör ändå OK insatser. Minnet jag har från böckerna är att ”Marcoeffekten” var den sämre av de fem. Filmen stärker det intrycket. Martin Zandvliet (regisör) har inte lyckats hantera den komplicerade berättelsen om danska finansvärldens korrupta aktörer. En berättelse där den romska pojken Marco visar sig vara en så viktig pusselbit. Martins filmatisering blev tyvärr en rätt så grå och ordinär polisstory. Han har även tappat bort humorn som fanns i de tidigare filmerna. Alltså, trots lyckad ny skådespelarcasting, ingen helt lyckad filmatisering. Men sevärd ändå.