2.7

Maradona

En dokumentär om den argentinske fotbollsspelaren Diego Maradona. Emir Kusturica fokuserar på Maradonas kokainmissbruk, hans gudastatus i Argentina och Neapel, hans politiska åsikter, samt kopplar händelser i Maradonas liv till skeenden i sina egna filmer.

Originaltitel Maradona by Kusturica
Regissör Emir Kusturica
Manus Emir Kusturica
Genre Dokumentär, 2000-tal

Skapad 2019-11-19 av pooptroop
Emir Kusturica är en världskänd regissör. Bland filmerna han har på sitt samvete finner vi bland annat Svart Katt, Vit Katt (1998) och Underground (1995). Men nu har han begett sig ut för att g...   Läs mer »

2014-07-07
En bedrövlig dokumentär där regissören gång på gång framtonar sig och sina filmer framför vad produktionen egentligen borde ha sitt fokus på. Förmodligen den mest egocentriska dokumentär jag sett och likväl en av de sämsta.
Laasse
2014-06-08
Onekligen storhetsvansinne från Kusturica, men det är omöjligt att inte beröras av Maradona.
callusis
2012-07-06
Riktigt tråkig dokumentär.
HerrFågelsaft
2012-04-08
Maradona och Kusturica, stora hjärtan och små hjärnor. Båda verkar fulla av sig själv och rätt osympatiska. Fotbollsstjärnan verkar se sig själv som ett offer och regissören lider av svår brist på självdistans. Det senare trasar sönder filmens egentliga spår fullständigt. Det är inte särskilt intressant att se Emir koppla allt i Diegos liv till sitt eget och även till scener i hans filmer. Animationerna är patetiska och varför står det "goal of the century" alla 15 gångerna det där målet mot England vevas? Fotbollsguden själv är intressant nog att följa med stora ögon.
KillerPutte
2012-02-21
(rek.4) Tycka va man vill om Maradona, men är han inte rätt skön ändå? Sjunger inte så pråligt heller :)
Solskjaer20
2012-01-24
Kan vara en av de sämsta dokumentärerna jag sett. Kusturicas egotripp överallt. Vidrigt. Sen har karl'n också mage att sätta sig själv på omslaget. *ryser*
arruba
2011-06-06
Fantastisk fotbollspelare och en intressant människa, en man vars liv är intressant ska inte gå att göra dålig på film, här är allt som det ska vara! Bra jobbat Emir Kusturica!
annihilat0r
2010-07-03
Maradona är kanske den mest intressanta personen - ever lived. Fotbollen gjorde människan Maradona till guden Maradona - hur lever man som gud? Exakt hur man vill! Kokainberoendet med nära-döden upplevelser tog honom till ytterliggare en högre nivå. I skrivande stund ska Diego åter spela kvartsfinal i VM för sitt land - som tränare. Fantastisk historia - om en Gud - som precis har börjat.. "I min dröm fanns det en stjärna - Full med mål och finter - Och alla sjöng - 'Guds hand var född' - Spridde glädje bland folket - Förde ära till landet - Olé olé olé - Guds hand var född"
Randip
2010-06-30
Olééé! Olé, olé, olééé! Diegooo! Diegooo!
Astrojacob
2010-05-24
Bra och personligt porträtt av en av de allra största inom fotboll - Maradona. Visar många okända sidor av den ökände superidolen. Engagerade hela tiden med sin nakenhet i känslor och politisk insikt. En pärla för fotbollsälskaren och den politiskt medvetne idag. Bra Fyra.