2.5

Manxmannen

Fiskaren Pete och advokaten Philip har varit vänner så länge de kan minnas. När Pete beger sig utomlands utsätts av en händelse deras vänskap för svåra prov.

Originaltitel The Manxman

2017-09-24
Klockrent!
Lotso
2016-04-08
I sin helhet är där inte mycket som lyckas urarta sig. Filmen har potential att utvecklas med den typiska Hitchcock touchen, men istället blir det inte mer än en film som i dagens läge är vart varannan romantikfilm. Det som räddar den är Anny Ondra som gör en bra insats där man känner hennes ångest väl. Men sett till ett avslut inom stumfilmerna imponerade inte Hitchcock riktigt i den aspekten. Det dröjer nog till nästa film som är en film i hans tydliga anda.
2015-01-05
Denna film måste jag säga överraskade mig väldigt positivt. Att inte ha sex före äktenskapet eller för den delen äktenskapets löften inte är lika heliga delar i vår del av världen hindrar inte att man ändå hittar delar i denna film att relatera. Detta drama lägger nämligen mer av sin tyngd på vänskap, kärlek och svek vilket är delar som är lätt att relatera till än idag. Det som glädjer mig är att filmen vågar var lite tung, sorglig och realistisk. Beröm till Keen, Ondra och Brisson. 3+
Sznax
2012-09-17
En klassisk historia som man sett lite för många gånger. Det känns också då det egentligen saknas fantasi och karaktärerna gör egentligen dåliga val hela vägen. Finns en del snygga ögonblick men annars en rätt träig film. Betyg 4.8
2012-02-23
Tråkig! men lite mer dialog än de tidigare filmerna.
Anonymus
2011-09-23
Den tredje tidiga stumfilmen där Hitchcock väljer att spela på temat med två män som kämpar om samma kvinna (se även the ring och champagne), Något modernare än sina företrädare med bla betydligt mer dialog, temat känns dock ganska uttjatat och det är svårt att rktigt uppskatta Hitchcock som en romatikens författare, dock i övrigt en helt ok film! Engagerande,välgjord dock djup tragik som inte lyckas mynna ut i någon vettig sanning
kakbakarn
2010-04-24
Den förutsägbara handligen, skådespelet och möjligen även psykologin borgar inte för mer än max en tvåa, men märkligt nog kände jag mig klart mer intresserad och engagerad av den här filmen än flera andra tidiga Hitchcokstumfilmer. Nånting som absolut inte gjordes rätt under t ex filmen Champagne görs här mycket bättre. Får fundera på vad. Svag trea landar vi på.
peterclash
2010-02-17
Hyggligt välgjord men tråkig.
Rune2000
2010-01-03
Det här var nog bland de sämsta stumfilmerna som jag har sett och nu pratar jag inte bara om Hitchcockfilmer. Jag förstår att Hitch var under ett kontrakt och därmed brydde sig inte så mycket om dessa filmer men "Manxman" var i min mening bottennappen!
jimmyringo
2009-11-19
Melodram som ibland var hyfsat engegerande, men Hitchock hade ännu inte riktigt hittat sin speciella "nisch"