3.2

Månraketen

Banbrytande SF-film om en månfärd och besättningens konflikter på vägen dit. Filmen innehåller en klassisk scen med en nedräkning inför starten. Detta påstås vara det direkta upphovet till att modern rymdfart ännu idag använder nedräkningar.

Originaltitel Frau im Mond
Alternativ titel By Rocket to the Moon, Woman in the Moon
Regissör Fritz Lang
Manus Fritz Lang
Genre Drama, Komedi, Romantik, Science Fiction, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Willy Fritsch, Klaus Pohl, Gerda Maurus, Gustl Gstettenbaur, Gustav von Wangenheim, Fritz Rasp, Tilla Durieux, Hermann Vallentin, Margarete Kupfer, Mahmud Terja Bey, Borwin Walth, Max Zilzer, Max Maximilian

fisk0
2023-03-25
Fascinerande hur pass mycket av det tekniska som var riktigt genomtänkt. Dramat var inte alltför engagerande, men hade sina stunder. Stark trea.
hsimpson
2019-04-30
Storslagen film som dock kanske är lite för lång för sitt eget bästa. Den är inte lika tät som Spione som kom året innan. En hel del läckra effekter och finesser. Uppladdningen och nedräkningen inför uppskjutningen är riktigt välgjort! Stabil fyra.
2017-04-29
Cool film, om än inte någon av Langs främsta. Det tar ett tag innan den kommer igång, men när handlingen fått fokus fungerar det hela fint som ett gemytligt rymdäventyr. Hade väntat mig att Lang skulle ta ut svängarna lite mer, men jag hade trevligt när jag såg den här filmen ändå. Absolut sevärd ifall man gillar sådana här gamla rymd-fantasier!
kakbakarn
2015-09-14
Jodå, det här gillade jag helt klart. Början finner jag inte alls så seg som många andra uppenbarligen gör och filmen är spännande, charmig (som tidig science fiction ofta är) och nästan lite rörande om vartannat.
jingoo
2015-05-17
Helt klart en besvikelse, men den mysiga rymdfärden höjer betyget till godkänt. Första timmen av filmen är dock extremt seg, så jämrans övertydlig och långsamt berättad. Handlingen är ok, men det är riktigt uselt genomfört. Jag gillade verkligen Spione och ville se mer av Gerda Maurus. Hon har inte så stor roll här, men det är den enda av rollpersonerna som inte är helt emotionellt störd eller psykotiskt. Hon är helt klart hjälten i den här filmen, alla andra är sillmjölkar i jämförelse.

2014-05-12
Spännande och majestätiskt science fiction-äventyr, mästerligt berättat och med en rikedom av härliga karaktärsdetaljer. Specialeffekterna är extremt begåvade med tanke på åldern, och sedan skadar det ju inte att hela 170-minutersversionen nu finns tillgänglig i perfekt skick. Stark 4, bra nära en femma.
NtoNW
2013-08-18
Det här ser ut som om Lang fick alldeles för stora resurser och inte visste var han skulle sluta. En alldeles för lång rulle om ett äventyr som inte ser ut som ett äventyr. Intressant naturligtvis som tidsdokument, men ännu mer intressant är att en av dem som fick pengar för sin raketforskning tack vare filmen, var Werner von Braun. Han blev chef för utvecklingen av rakettekniken i Nazi-Tyskland och senare i USA. Utan detta hade mycket lidande undvikits, men förmodligen hade också rymdprogrammet försenats väsentligt..
Sznax
2013-01-31
Lang får storhetsvansinne och väljer att göra för mycket av allting. Den klart sämsta Lang som jag sett och jag märker ingenting av det som gör hans filmer bra. Filmen saknar tempo och tryck rakt igenom, jag förstår inte varför. Första halvan är mördande seg och egentligen nästan en timme för lång. Det pratas och händer ingenting och allt bara är långsamt. Resan till månen och sekvenserna där blir bättre, men det finns ingen spänning. Det är för lätt att gissa sig till vad som skall hända och fantasin tryter en hel del. Scenerimässigt väldigt imponerande och då var den väldigt futuristisk, åren har inte varit snälla. Även om filmen är svag rakt igenom så hålls intresset uppe hela tiden, där lyckas Lang med något i alla fall, så total katastrof blir det inte. Betyg 4.8
Lillaprinsen
2013-01-30
Helt bedårande naiv och lustfylld. Designen är ljuvligt funkis och filmens utstrålning överlag gör mig knäsvag, fast så småningom blir det så mycket raffel att det nästan tippar över. Det är bäst innan de landar på månen, även om den är bra sen också. Allra bäst är som de flesta påpekar uppskjutningen, men också själva färden.
precineadd
2013-01-17
Lång, utdragen, föråldrad (såklart), men jag har inte hjärta att sätta något annat än en fyra.