3.4

Mannen utanför lagen

Clint Eastwood spelar en fridsam bonde som förvandlas till en hänsynslöse hämnare sedan hans familj massakrerats av nordstatssoldater.

Originaltitel The Outlaw Josey Wales
Regissör Clint Eastwood
Manus Philip Kaufman, Sonia Chernus
Genre Drama, Action, Western, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Sondra Locke, Chief Dan George, Bill McKinney, John Vernon, Paula Trueman, Sam Bottoms, Geraldine Keams, Woodrow Parfrey, Will Sampson

djonipony
2022-12-04
Det blev snäppet bättre efter High plains drifter. Helt okej western med bonus för Tarantino-kopplingarna - scenen där gänget hämtar Clintan kan ha inspirerat till hämtningen av Hugo Stiglitz i Inglourious Basterds och vi får inte mindre än TRE "molasses" som sedan kom tillbaka nästan 40 år senare i Hateful Eight. Härlig replik mot soldaterna i småstaden också, "Well are you gonna pull those pistols or whistle Dixie?". Gillar även "Dying ain't much of a living, boy".
fridenpaden
2018-08-05
Lite lång, men annars helt okej.
capitol
2017-05-12
Clintan rider runt och droppar stenhårda oneliners och spottar tuggtobak på olika djur.
F-M-J
2015-08-27
Grym western med en av genrens guldgossar Clint Eastwood som både regisserar och axlar huvudrollen, med stil tåls att tillägga. Fotot är dessutom helt magnifikt och fångar snygga kontraster mellan den blå himlen och den uttorkade prärienaturen. En rekommendation.
2015-01-16
Börjar som en ytterst traditionell Clintan-västern, men så småningom utvecklas det till så mycket mer. Det blir en sorts road movie i västern-miljö som fylls mer och mer av starka karaktärer och minnesvärda ögonblick. Den enkla storyn som läggs upp från början är mest egentligen en språngbräda för filmens utvecklande av västern-genren. Knappast lika banbrytande som De skoningslösa, men ett första steg på vägen. Riktigt grym och med fantastiskt fint foto. En av Clint Eastwoods tidiga filmer som regissör.
2015-01-08
Stabil klassisk western som måste upplevas men är nått som fattas i drivet & energin som måste finnas i en riktigt bra western. 2+
2014-11-04
Definitivt en av Clint bästa filmer, bygger på en bra och trovärdig story och filmen är ett storslaget episkt westerndrama. Duktiga och välcastade skådespelare i alla roller och Clintan har rutin att göra filmer i den här genren. Den här filmen är inte bara en utmärkt berättad westernfilm, utan den har även ett antikrigsbudskap mellan raderna. 3+

2014-09-13
Mycket välgjord och bra film men tempot är väldigt lågt och det finns bättre westerns helt klart. Men en stark 3a i betyg skall den ha utan tvekan!
Ima_Tree
2014-06-09
Klassisk Clintan-western! Riktigt bra förutom vissa såsigare partier, och så stör jag mig på det typiska och rätt så korkade sättet som man plötsligt slänger in en kärleksrelation i såna här filmer. Eastwood verkar gilla det så. Tyst fager kvinna dyker upp och så får det räcka med det. Färdigt. Soundtracket kändes stabilt men var definitivt inget som stack ut.
Raimo_1985
2014-05-11
BRA men ingen av Clintans bättre.