3.5

Mannen som sköt Liberty Valance

En senator återvänder till en begravning av en gammal vän, och berättar för en reporter om hur de två för många år sedan bekämpade skurken Liberty Valance.

Originaltitel The Man Who Shot Liberty Valance
Regissör John Ford
Manus James Warner Bellah, Willis Goldbeck
Genre Drama, Romantik, Western, 60-tal
Skådespelare James Stewart, John Wayne, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, John Qualen, John Carradine, Jeanette Nolan, Andy Devine, Ken Murray, Woody Strode, Lee Van Cleef, Strother Martin

Torlat
2022-11-08
Lysande film. Dessutom en riktigt bra film om hur viktig, och skör, demokratin är.
Ful_fisk
2017-05-07
Det är alltid ett nöje att se James Stewart, och John Ford vet ju som bekant hur man sätter ihop en stabil och snygg västern-rulle. Hade hoppats på lite fler nya idéer eftersom denna var såpass sent tillkommen, men detta känns absolut som en film som hade kunnats göras tio år tidigare. Å andra sidan gör det ju knappast filmen sämre. Störde mig på att John Wayne talade mycket långsammare än alla andra (av alla saker att störa sig på...) och att delar var lite väl filmiskt traditionsenliga, men på det stora hela är detta en absolut bra och sevärd västernfilm. Bra slut!
origC-J
2016-02-19
Härligt helgjuten västern, som lyckas ta upp och hantera en mängd teman. John Ford visar sin kvalitet bakom kameran, liksom en hel drös skådisar ledda av Stewart och Wayne visar sin klass framför kameran. Har en välförtjänt klassikerstatus. (Rent personligen: betyg nr 4000! När kommer jag skaffa mig ett liv? Aldrig, när det finns såna här filmer att se...)
yrkeschaufföre
2016-02-15
Den här var bra, jag ska se den igen för det var nära en fyra.
Metheuz
2015-07-03
Gestaltar mer politik och vardagsbestyr än det jag vill se i en western, pang-pangande. Stewart och Wayne är bra medans vissa andra agerar lite tvivelaktigt.
2015-01-06
Tog mig tid att äntligen se The Man Who Shot Liberty Valance(1962) vilket jag var väldigt nöjd med. Det tog en stund i början för mig att komma in i rätt stämning då jag ytterst sällan ser dessa klassiska westernnfilmer men därefter tyckte jag om det jag fick se. Jag hade ett problem och det var humorn som jag inte tycker fungerar. Speciellt Fords återkommande användning av skådespelaren Andy Devine och hans farsartade karaktär har jag aldrig riktigt förstått. 4-
Lotso
2014-07-12
Tillåt oss att förstå skapandet av myter och mannen som sköt Liberty Valance. Vi har en av mina absoluta favorit skådespelare någonsin (James Stewart) i en av mina absoluta favorit genre (western) tillsammans med kungen över alla western filmer (John Wayne). Inte bara det men det är en fullpackad med stora stjärnor i filmen både i stora och små roller. Men de som förvånade mig mest var att jag fann Edmond O'Brien vara en av de bättre i filmen som gör en fenomenalt rollpresentation på den alkoholiserade nyhetspressaren. När det kommer till karaktärsskådespelare så är Edmond O'Brien en av de bästa i min mening! Men fortfarande så är Stewart och Wayne väldigt bra i filmen och att se dessa två legender på film tillsammans är något speciellt framför allt första scenen de är tillsammans. Nog om detta hur var filmen? Jag fann filmen vara mycket bra dock är där en liten sak jag kanske kan störa mig på. Och det är att en del av dessa karaktärerna är rätt så stereotypiska av sig och vi får inte riktigt lära känna stadsfolket. I western filmer så som i Dollars Trilogin eller Once Upon A time In The West får man i alla fall ett hum över vad och hur folket i byn är. Jag fick inte riktigt den känslan här och ville veta mer. Istället blev det de typiska karaktärerna man har sett flera gånger förr i filmer så som den hjälpande assistenten, den fega personen, kärleksintresset, skurken, den fulle och den dumme men allt i allo så störde det mig inte så värst mycket och mer eller mindre en "nitpick". Handlingen i sig är heller inte dålig och för en western så är den annorlunda och gör något nytt och inte den typiska western hjälten räddar en stad utan har sina vändningar och tar en mer seriös vändning. I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del och den gav en fin känsla över vissa saker i vårt liv. Nothing's too good for the man who shot Liberty Valance.
92axha10
2014-05-10
Riktigt häftig western där rollerna är omvända och handlingen oväntad. En lite mer cynisk och kanske även realistisk tagning på en situation i gamla western som jag inte sett förut.
Rehn108
2014-01-18
Bra film med ett slags budskap. Synd att John Wayne är med och sabbar upplevelsen lite, som vanligt. Men klart sevärd ändå!
lilebroer
2013-11-30
Fin historia, bitvis fint skådespel - bitvis over, over the top, inte allt för upphetsande foto och på det ett en rätt illa klippt slutproduktion renderar i en trea.