3.5

Mannen med rakkniven

Julie upptäcker att en av männen i hennes liv kan vara en seriemördare. Antingen hennes man, ett ex eller hennes älskare.

Originaltitel Lo Strano vizio della Signora Wardh
Alternativ titel The Strange Vice of Mrs. Wardh
Regissör Sergio Martino
Manus Vittorio Caronia, Ernesto Gastaldi
Genre Kriminalare, Skräck, Mysterium, Thriller, 70-tal
Skådespelare George Hilton, Edwige Fenech, Conchita Airoldi, Manuel Gil, Carlo Alighiero, Ivan Rassimov

Snah
2018-03-03
Trippeltwist med lite ursäkter för att visa nakna kvinnliga över- och underkroppar.
FabianBom
2016-11-10
första av många klassiska filmer man sett med edwige och george, bra giallo

2015-06-13
Kan inte förstå varför jag fortfarande inte sett den här, måste åtgärdas och det pronto.
DrJW
2014-12-01
Musiken till huvudpersonens förflutna använde Tarantino i Kill Bill vol.2, han använde en hel del musik från italienska giallo-filmer i Kill Bill-filmerna.
AlbertSpica
2014-10-02
Snygg Mrs.Wardh, Snygga drömsekvenser, skön stämning och musik och det lutade länge åt en 4:a men slutar på en 3:a pga de sista 20 min då det blir twist på twist på twist på twist.
Punkliv
2014-06-22
Här har vi en film som hade kunnat bli en femma om det inte vore för det antiklimax som slutet är.
2013-10-29
Trevliga tanter med den förtjusande Edwige Fenech i spetsen, samt en fräsig sista halvtimme räddar denna tämligen ointressanta film. Av allt italienskt "skräp" så är nog giallo det som passar mig sämst. (7+/15)
karlmats
2013-06-28
Fan vad jag hatar alla italienska slemhögar och det faktum att tjejen (naturligtvis) till slut låter sig övertygas om deras förträfflighet. Dock måste jag också medge att Martino skapar en väldigt bra stämning och det är en ganska underhållande liten handling som rullas upp. Min andra Giallo och jag lockas med så till den grad att det med nöd och näppe blir en 3a till slut.
WaldoTrumbull
2013-04-06
En kul liten giallo, som kanske startar lite oinspirerat men som hämtar igen det ordentligt under den andra halvan. Snyggt foto och klassisk italiensk 70-tals-filmmusik lyfter det hela ytterligare ett steg. Vissa skådespelare är kanske lite träiga men på det stora hela funkar de riktigt bra. Ett klurigt, välskrivet, manus gör att det hela, till slut, blir riktigt spännande. Helt klart en liten pärla som jag inte kan förstå varför jag inte sett tidigare.
haajen
2012-11-09
Riktigt bra exempel på giallo när den är som mest underhållande, snyggt gjort (speciellt mrs. Wardhs fantasier) och slutet är galet skruvat med alla vändningar. Mycket sevärd för fans av genren.