2.5

Mannen med ishackan

Den luttrade New York-polisen Delaney får i uppdrag att utreda en serie bisarra mord. Ledtrådarna är få och varje nytt mord sker i en ny stadsdel.

Originaltitel The First Deadly Sin
Regissör Brian G Hutton
Manus Mann Rubin
Genre Thriller, 80-tal
Skådespelare Faye Dunaway, David Dukes, Frank Sinatra, George Coe, Brenda Vaccaro, Martin Gabel, Anthony Zerbe, James Whitmore

Zebulonm
2024-04-24
Helt okej.
Djason
2015-04-27
Bra skådisar i en ganska trist historia, främst antagligen som en annan skriver här att den svenska titeln förstör.

2012-05-16
Den här filmen handlar om en polisman som jagar en seriemördare, och det fina är att min lilla sammanfattning är exakt vad man får ut av filmen om man ser den, för i den finns det inga överraskningar, inga färgklickar, inga sidointressen och ingen karakträsutveckling. Jag kan ärligt säga att jag satt som klistrad just för att det kändes som att sitta och se ett synopsis snarare än en film - detta är det enda unika med den.
MattMachine
2009-04-30
Den svenska titeln är en av de minst begåvade eftersom nyckeln till mördaren är mordvapnet, som är okänt fram till slutet av filmen. Suck.
NoWireHangers
2005-05-07
Når upp till en trea främst tack vara bra skådespelare. Faye Dunaway är dock helt bortkastad i en meningslös sidohandling.
whitestreet
2005-01-03
Sorgligt underskattad thriller som i min mening är en av Sinatras bästa insatser på vita duken. I sin sista filmroll briljerar han som den åldrade utredaren. "Mannen med ishackan" är en makligt berättad thrillerpärla. Bilderna över ett nattdimmigt New York, skuggspelet och musiken skänker filmen en oerhört tät stämning.
smekaren
2004-01-13
Slutet var det värsta jag sett. Så jävla nödlösning.
Xiaowen
2004-01-12
Den sysslolöse museiintendenten lyfter filmen. Den svenska titeln är en skandalös spoiler.
djonipony
2004-01-12
seg thriller med en totalt meningslös, onödig sido-story om/med Frankies sjuka hustru; den ger ingenting! Inte speciellt spännande o mördaren e ju en riktig mes; bölar i garderoben; va faan...
MfAP
2004-01-11
Halva filmen går åt till att hjälten ska lista ut vilket konstigt mordvapen som egentligen använts. Då ter sig ju den svenska översättningen av filmens titel ganska dålig. I övrigt lyser den till vid ett par tillfällen, men lämnar inga bestående intryck.