3.8

Mannen med filmkameran

En experimentfilm från den tidiga Sovjettiden. En man dokumenterar stadslivet med sin kamera.

Originaltitel Chelovek s kino-apparatom
Alternativ titel The Man with the Movie Camera
Regissör Dziga Vertov
Manus Dziga Vertov
Genre Dokumentär, Stumfilm, Experimentfilm, 20-tal
Skådespelare Mikhail Kaufman

Skapad 2019-11-13 av MrBigtime
På slutet av 1920-talet hade publiken, på bara lite drygt 35 år, redan fått uppleva en hel del inom filmvärlden. Utvecklingen hade gått framåt med stormsteg och den relativt unga konstformen ha...   Läs mer »

JohnTron
2024-05-14
1001 filmer, nr 48: Första gången jag såg den här så tyckte jag att det var ett makalöst mästerverk. Nu när jag ser den för sjätte gången så har jag börjat tröttna lite. Klippningen och den experimentella bildlösningen är fantastisk, men jag märker hur den upprepar sig, framför allt i slutet. Det är dock fortfarande en otroligt skickligt gjord film och man undrar hur kameramannen klarade sig oskadd igenom den.
djonipony
2023-09-25
På nåder får den en 2:a. Kul att se Sovjet för drygt 90 år sedan, kul att se en klassiker, samt det rent filmtekniska: kameraåkning i bil, kamera under tåg, mm. Men... Story finns inte och det faktiska innehållet kan stökas av på typ 10 minuter. Att då stretcha det till över timmen är något slags VM i Koka soppa på en spik. Dock kul att upptäcka gamla varumärken som swishar förbi: hissmärket Stigler, symaskinmärket Singer och inte minst kameralinsmärket Carl Zeiss. Vissa av friidrottsklippen är ofrivilligt komiska (vända sig mot kameran, mitt under ribbpassagen, och garva, mm) och - komik eller ej - måste ju ha inspirerat Leni R.
KyLLo
2023-04-12
Var tveksam till en början och som dokumentär har den förstås brister, men trots allt en intressant tidsskatt från 1920-talets Sovjet.
KG1985
2023-01-30
Häftig och intressant, men svårt att sätta högre än en trea känner jag.
Bunger
2020-12-18
Det här är inte helt lätt att betygsätta då det bygger mer på intryck än handling. Det blir framförallt ett spännande tidsdokument av både samhället och den samtida filmen. Det är ett frenetiskt tempo, fullt med lekfullhet och upptäckarglädje. Vilket är kul men också gör en lite matt. Samtidigt är det galet kompetent och välgjort. Inte minst klippningen är otrolig. Sammanfattningsvis är det en underhållande om än något ojämn resa.
2020-07-30
Ett sant mästerverk och en av tidernas bästa filmer!
hsimpson
2020-03-23
Fascinerande inledningsvis, men snart urbota tråkig och fruktansvärt huvudvärksframkallande med sin hysteriska klippning. Den enda behållningen var att hitta kopplingar till Christopher Nolans Inception, som hyllar/lånar friskt från denna.
2019-01-05
Ett par snygga saker och i en kvart tjugo minuter så funkar det, men oj vad tråkigt det blir. Jag uppskattar verkligen inte sånt här i längre stunder. Visst är det en hel del snygga saker och det är lite intressant och versionen jag såg hade Michael Nymans musik som var väldigt bra. Men nej, mest bara jättetråkigt faktiskt. Pendlar lite mellan en etta eller svag tvåa, får en svag tvåa så länge men kan hända att jag sänker. Jag uppskattar ändå tidsdokumentet och att se bilder ifrån den tiden och klipp och andra tekniker är bitvis bra.
myslas
2016-01-09
Filmkonst av högsta klass. Fantastiskt foto och klippning gör denna filmen oerhört fascinerande. Känns som en film man kan se om hur många gånger som helst och hitta nya detaljer att koncentrera sig på. Jag såg den till musik av Alloy Orchestra och tycker det passade väldigt bra till fotot. En mäktig filmupplevelse!
Roswall
2015-11-09
Inspirerande och vackert. Slås i den här, liksom i Brott och Straff av att vi är mycket närmare tidigare generationer än vad jag ibland tycks tro.