Mannen från västern

En man är på väg ut till staden för att anlita en lärarinna, men på vägen dit rånas tåget och han faller av. Tillsammans med en hasardspelare och en barflicka tvingas han söka skydd hos ett gäng banditer som han brukade umgås med.

Originaltitel Man of the West
Regissör Anthony Mann
Manus Reginald Rose
Genre Action, Romantik, Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Julie London, Lee J Cobb, Arthur O'Connell, Jack Lord, John Dehner, Royal Dano, Robert J Wilke, Jack Williams (I), Chuck Roberson, Frank Ferguson (I)

2021-03-24
Märklig Western då den skiftar från hel-ylle till satans rå/sadistisk/ Gillar den våldsamma delen bra mycket bättre. Vilket gör hela filmen intressant ur ett mänskligt perspektiv då Cooper får kämpa med det våldsamma/mörka inom sig.
skitbad
2020-11-30
Lite upp och ner måste jag säga. Stabilt hantverk med "klass" (som någon annan nämnde) och ibland känns det som att den har lite unika infallsvinklar med starka stunder...bara för att falla tillbaka och kännas lite "mossig" och standard i nästa stund.
F-M-J
2020-03-16
Lite väl långrandigt för att nå högre betyg men att filmen har klass går ej att bortse.
KimEkberg
2018-04-04
en film ganska öppen i sina tolkningsmöjligheter, men känns som att den trampar vatten ganska länge på mitten, och att coops två följeslagare mest är i vägen.Sista filmen innan Cooper gjorde sin face lift.
2017-03-21
Anthony Mann hade talangen att göra västern-filmer som var både stabila och annorlunda. Här finns klart mer realism och autencitet än vanligt inom genren, inte minst i filmens starka dödsscener, men samtidigt är det svårt att komma ifrån att storyn är gammal som gatan och helheten aldrig engagerar nämnvärt. Det eleganta fotot räddar upp betyget.
Tonti
2017-02-01
Extremt illusionslös skildring av ett folktomt och urspårat western-landskap. Coop är bra som antihjälte och fotot fantastiskt flådigt. Flera väldigt otäcka scener. Mann gör en inte besviken.
Hypostas
2016-01-18
Klassisk western i cinemascope-format. Habilt hantverk, men jag blir aldrig riktigt berörd.
Zebulonm
2015-07-04
Nja ingen av coopers bättre..
ADP
2011-12-29
fint skådespel, schaskiga actionscener men en helt klart sevärd film
ilBrutto
2011-08-18