3.7

Mannen från gatan

Matsu är en fattig men optimistisk man; det har gjort honom till folkets favorit. När han en dag hjälper en skadad pojke blir han anlitad av pojkens föräldrar för att ta med pojken till doktorn ibland. När pojkens far dör hjälper Matsu till att uppfostra pojken men samtidigt blir han hemligt förälskad i pojkens mamma.

Originaltitel Muhomatsu no issho
Alternativ titel Muhomatsu, the Rikshaw Man, The Rickshaw Man, Wild Matsu, the Rickshaw Man
Regissör Hiroshi Inagaki
Manus Hiroshi Inagaki, Mansaku Itami, Shunsaku Iwashita
Genre 50-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Toshirô Mifune, Chishû Ryû, Nobuo Nakamura, Chieko Nakakita, Hideko Takamine, Haruo Tanaka, Ichirô Arishima, Chôko Iida, Hiroshi Akutagawa, Jun Tatara, Kenji Kasahara, Kaoru Matsumoto

goeran
2013-03-23
Hiroshi Inagakis melodram The Rickshaw Man (Muhomatsu no issho) från 1958 är värd att se för de två stjärnorna i huvudrollerna, Toshirô Mifune och Hideko Takamine, men själva storyn är lite väl enkelt tillyxad.
wyldmammoth
2010-01-03
Härlig, fin, rolig och sorlig. Välagerad av samtliga, men Mifune är underbart bra och en fröjd att se! Fint ledmotiv också. Nästan en 5a.