Mannen är farlig

En sörjande familj vägrar att acceptera att deras son Andy har blivit dödad i Vietnam-kriget. Andy återvänder dock hem men allting står inte rätt till. Andy lever och mår bra, eller?

Originaltitel Dead of Night
Alternativ titel Skräckens stad, Deathdream
Regissör Bob Clark
Manus Alan Ormsby
Genre Skräck, Krig, 70-tal
Skådespelare John Marley, Lynn Carlin, Richard Backus, Henderson Forsythe

Dream
2019-11-11
Helt okej för en skräckfilm från 1974. Bob Clark kunde med enkla billiga medel bl.a. psykopatiskt skrik, iskalla ögon samt historier som går att förknippa med verkligheten få en att känna obehag.
thebully
2018-05-09
Betyget är odiskutabelt!
Raimo_1985
2017-10-27
Det var en lite läskig och otäck kille kommer hem från Vietnam och är helt knäpp-film men när filmen var slut kändes jag att det saknades något. Kanske någon liten förklaring någonstans. Men vad fan, jag kommer tydligen ihåg en del så här några månader senare och det är klart att det räcker till en stabil trea.
Astrojacob
2014-11-25
Svag men ändå Fyra, för en skönt creepy känsla genomgående. Står sig nästan än idag även om skådespelet är aningen dramatiskt. Skönt 70-tal.
schramm
2013-08-07
Förväntar man sig en vanligt zombie-våffla lär man bli besviken, för här är stämningen viktigare än våldet. Sparsmakad med effekter, även om den fläskar på mot slutet med lite rajtan-tajtan och förruttnelse. Väl värd en titt, eller två, men man måste vara på rätt humör för det här.
ziferN
2012-08-06
Charmig, stämningsfull, smått spännande och underhållande 70-talare med bra 70-tals stämning och kul story. Filmen höll sannerligen mitt intresse uppe från start till mål, och den har även en härlig stämning och härliga effekter. Jag tyckte dessutom att sista halvtimman faktiskt var hyfsat spännande. Bortglömd 70-tals pärla och bra tidsfördriv!
2011-10-02
Ruggig krypande pärla som man inte glömmer i första taget!...................Back from nam mam=)
Rune2000
2010-06-27
Denna film kändes som en lågbudget version George A. Romeros "Martin" (om det nu inte redan var ganska lågbudget till att börja med). Tyvärr var handlingen och skådespeleriet på det absoluta bottnet, men vad ska man begära av liten skräckis från 70-talet?
3DDaniel
2008-05-09
Känslan i den här filmen varierade från skrämmande till b-skräckis. Men i det stora hela var det en hyfsad film.
Andy_B
2006-02-18
förstår vad Clark vill säga men det är inte utfört med stil...