3.4

Manic

Detta drama utspelar sig på en psykiatrisk klinik för våldsamma ungdomar. Lyle, en ny patient, anländer till institutionen. Han har blivit skickad till kliniken för att han under ett våldsutbrott slagit ner en yngling med ett basebollträ. Ungdomarna behandlas kortare eller längre tid för sina problem och aggressioner. Terapin sker ofta i grupp och leds av den tålmodiga och sympatiska psykiatrikern Dave, som tappert kämpar med de hårt pressade ungdomarna. Han försöker genom terapeutiska övningar rehabilitera dem. Men ibland brakar allting samman. Gemenskapen mellan ungdomarna är ömsom varm, ömsom stenhård.

Originaltitel Manic
Regissör Jordan Melamed
Manus Michael Bacall, Blayne Weaver
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Joseph Gordon-Levitt, Michael Bacall, Zooey Deschanel, Don Cheadle, Blayne Weaver, Elden Henson

celec
2018-10-25
Don Cheadle och Zooey briljerar, JGL gör en helt okej roll. Filmen är helt okej men tunt manus och hade gärna sett att filmet gått lite mer på djupet på en eller ett par karaktärer.
supermancover
2016-07-18
Stark tvåa, men räcker inte till en trea pga brist på handling och rätt seg emellanåt.
jlam
2015-03-12
När man ser filmer som denna inser man hur klassiker som De 400 slagen borde ha gjorts.
Salvation_Mind
2014-05-11
Trasiga unga människor utan att gå för djupt eller med resolution.
ClintanTheKing
2014-01-11
Joseph Gordon-Levitts första ordentliga huvudroll och han är väldigt bra ska jag säga. Filmen skildrar ungdomsvåldet på ett bra sätt och är fängslande. Zooey Deschanel, Don Cheadle övertygar även de i sina karaktärer. 3,5 av 5 !
ziferN
2013-08-06
Till stor del bra och tankeväckande film med en bra story, speciellt eftersom jag är svag för filmer som utspelar sig på ett mentalsjukhus/psykisk avdelning men manuset vacklar en del. Manuset framstod filmen att kännas som relativt enkel och inte särskilt djup när det kommer till filmens bildspråk. JGL är dock riktigt bra som vanligt och handkamera användandet var inget jag irriterade mig på precis men jag hade ändå föredragit att se filmen utifrån vanlig användning av kamera. Stark trea.

2013-02-14
Tänk att jag tycker Zooey är fullkomligt urusel på att skådespela. Mer tillgjord brud får man leta efter.
JimCarrey
2012-12-18
Bra filmad och välspelad och klippt men manuset är kanske lite magert
TimBuckley
2010-12-04
(rek 4a) Filmen involverade mig väldigt mycket genom det råa känslomässigt äkta innehållet. Så förbannat skönt att se en film som faktiskt är förankrad i verkligheten. 4a.
callusis
2010-04-14
en väldigt svag fyra då jag störde mig på handkameran ganska mycket.