2.5

Månguden

Fullmånen lyser över en campingplats utanför Stockholm, där en ung familj sover i sitt tält. En gestalt iklädd en kåpa, en besynnerlig mask och med ett svärd i sin hand närmar sig från skogen. Filmen, som lämnats in anonymt till polisen, fortsätter tills fyra människor ligger döda i gräset och den maskerade mördaren går fram till kameran och stänger av den. Mordutredaren Johan Vinge vågar inte bekräfta det än, men han vet att han fått Sveriges första seriemördare på halsen.

Originaltitel Månguden
Regissör Jonas Cornell
Manus Thomas Borgström
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Agneta Ekmanner, Stig Ossian Ericson, Lars Hansson, John Harryson, Heinz Hopf, Tomas Laustiola, Åke Lindman, Per Myrberg, Tord Peterson, Leif Sandberg, Rikard Wolff

skaraborg76
2018-10-23
Filmen visades 1988 och sedan dröjde det till 2010 innan den kom på dvd. Det gick många rykten om hur hems den var och trailern med mördaren klädd i mask, kåpa och med machete var riktigt kuslig för de som minns 1988. Men man blir så här i efter hand lite snopen. Ger den en svag trea.
2016-08-17
Sista halvtimmen ungefär är ganska bra och spännande men annars är filmen mest tråkig och intetsägande. Väldigt svag 3:a.
andmoreagain
2013-08-08
Märklig men framförallt en oerhört tafflig TV-film. Vet inte om scenerna kom i rätt ordning eller om det var ett försök till surrealism. Lägg dessutom till ett vattentunt manus och en oengagerad skådespelarensamble. Inte ens Heniz Hopf kan rädda föreställningen! Hade hoppats på en bortglömd pärla men det sket sig totalt.
Engravadlax
2012-12-08
Haha, Svensk film.
KyLLo
2012-11-05
Kan vara inspirerad av "Thomas Quick-morden". Brutalare mord/mördare än i andra svenska deckare, men för övrigt inte speciellt skrämmande. Smått originell, rörig, mycket snack och lite action/spänning. Duger, men det känns som att de hade kunnat gjort något bättre och mer spännande av konceptet.
kungkalas
2012-02-29
Intressant och ball film, men ganska klumpigt gjord.
2012-01-19
Meningslös, ointressant, seg och beige film baserat på ett rätt så dumt manus och ackompanjerad av en parodiskt svulstig D50. Balanserar mellan ett och två i betyg. (4-/15)
ThePhantom
2011-06-09
Det är faktiskt riktigt tragiskt att den här unika tv-filmen först låg undangömd i svt's arkiv så länge, och sedan när den väl släpps på dvd så verkar så få inse dess brilljans. Enligt mig, är detta en bortglömd pärla. Ett mycket bra genomtänkt mordmysterium, som blandar film noir med slasher. Skådespelarinsatserna är underbara, och stämningen är helt otrolig. Mörk, otäck, och stilfull. Något liknande har sällan åstadkommits i Sverige. Ett missförstott litet underverk.
nathaliew
2010-05-14
rätt bra faktiskt. men fattade bara hälften av slutet, vad var det med Ekmanners karaktär?
schramm
2010-05-03
Läskig mördare som tyvärr används för lite. Rätt träig historia som dock tar sig rejält framåt slutet. Idiot twist alá giallo är att vänta vilket aldrig är fel. Liknande filmer borde produceras i Sverige istället för alla 100 Beck filmer.