Mandy

Året är 1983 och Red Miller är ute efter hämnd på den religiösa sekt som dödade hans stora kärlek, Mandy Bloom.

Originaltitel Mandy
Regissör Panos Cosmatos
Manus Panos Cosmatos, Aaron Stewart-Ahn
Genre Action, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Nicolas Cage, Linus Roache, Bill Duke, Richard Brake, Ned Dennehy, Andrea Riseborough, Olwen Fouéré, Line Pillet, Hayley Saywell, Clément Baronnet, Alexis Julemont, Stephan Fraser, Ivailo Dimitrov, Kalin Kerin, Tamás Hagyuó

darkmist82
2023-09-04
Sällan man ser Nicolas Cage i såna här filmer men under senaste åren har han medverkat i flera stycken och denna är en film som bjuder på mycket av allt, imponerande gjord, men en smula galen också. Skrämmande musik toner som passar in i en film som skulle kunnat varit gjord på 1980-talet, som filmen dessutom utspelar sig i. Mycket färger som skapar spännande atmosfär med mycket råa scener. Skaparna har gjort ett bra arbete, även om filmen i slutändan inte blir mer än bara bra. Den ger allt man förväntar men har sina brister som vissa utdragna scener och bjuder inte på mer än vad man kan förvänta sig. Underhållande dock ända fram till avgörande slutet.
Nathalena
2022-08-22
Man vet inte om man ska skratta eller gråta under dessa 121 minuter.. En djupsinnig slaktarfilm, den går upp och ner för mitt intresse. Mandy är det mest konstiga jag sett på länge. Väldigt unik och speciell, man måste se den, det blir antingen bu eller bä för dig.
Nathalena
2022-08-22
ZoIX
2021-03-13
Ett riktigt steg upp från Beyond the black rainbow. Spontant känns det som att Panos bör kanske inte skriva manus dock. Vore intressant att se han ta sig an någon annans material men behålla sin unika visuella stil och ljudläggning.
2020-11-19
Jag gillade musiken, men själva filmen? Nja, inget jag skulle se om...
vonadel
2020-09-23
Har förstått att denna har fått lite av "kult-stämpel" på sig. Eller, personligen förstår jag inte det riktigt. Tycker mest den var jobbig. Nic Cage -mannen som inte kan säga nej... 3/10
Count_Duckula
2023-04-15
2000-talets hittills bästa film. En film att dyrka.
STHRUDTS
2020-05-04
Som ett lite för långt kärleksbrev till Bruce Campbell. Nicholas Cage är smårolig.
Andreas_
2020-03-22
Rätt cool och snygg art house film som går helt bärsärk som en atombombsexplosion, Detta är så galet och eget att det knappt går att beskriva, jag vill gärna gilla det och det gör jag till viss del för att det är så sjukt, galet och oerhört eget och speciellt men samtidigt om jag förankrar mig till verkligheten och gör en riktig bedömning, så blir betyget mer medelmåttigt, bra skådisar helt klart, till och med Nicolas Cage som gör en helt suverän roll och visar verkligen att han är en bra skådis men filmen är så flippat dålig att det nästan blir riktigt bra, oerhört svårt att förklara och beskriva, en film där dom flesta antingen hatar eller älskar tror jag, mitt förnuft säger dock kass rulle med bra skådisar men definitivt något jag aldrig sett förut, känns lite som en hyllning till den gamla splatter genren, 80tal med en stor dos LSD, vet inte om jag ska tipsa att man ska se denna, men om jag säger Nicolas Cage slåss mot demoner och djävulsdyrkare och sektmedlemmar med en sjukt cool yxa och motorsåg så vet man ungefär vad man har att vänta sig, betyget blir en stark 2:a
Andreas_
2020-03-22
Rätt cool och snygg art house film som går helt bärsärk som en atombombsexplosion, Detta är så galet och eget att det knappt går att beskriva, jag vill gärna gilla det och det gör jag till viss del för att det är så sjukt, galet och oerhört eget och speciellt men samtidigt om jag förankrar mig till verkligheten och gör en riktig bedömning, bra skådisar helt klart, till och med Nicolas Cage som gör en helt suverän roll och visar verkligen att han är en bra skådis men filmen är så flippat dålig att det nästan blir riktigt bra, oerhört svårt att förklara och beskriva, en film där dom flesta antingen hatar eller älskar tror jag, mitt förnuft säger dock kass rulle med bra skådisar men definitivt något jag aldrig sett förut, känns lite som en hyllning till den gamla splatter genren, 80tal med en stor dos LSD, vet inte om jag ska tipsa att man ska se denna, men om jag säger Nicolas Cage slåss mot demoner och djävulsdyrkare och sektmedlemmar med en sjukt cool yxa och motorsåg så vet man ungefär vad man har att vänta sig, betyget blir en stark 2:a