3.4

Mandela: vägen till frihet

För miljoner människor världen över står Mandela för triumf och hopp istället för förtvivlan och hat. I denna avslöjande film får vi ta del av händelserna som slutligen tog honom från fängelseön Robben Island till den yttersta makten och avskaffandet av apartheid samt hans väg till att bli en internationell ikon. Vi får också lära känna en Mandela som förblivit okänd för större delen av världen ? mannen som älskar snabba bilar och kvinnor, boxningsentusiasten, den skicklige advokaten och den beväpnade frihetskämpen.

Originaltitel Mandela: Long Walk to Freedom
Regissör Justin Chadwick
Manus William Nicholson
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Idris Elba, Naomie Harris, Tony Kgoroge, Riaad Moosa, Zolani Mkiva, Simo Mogwaza, Fana Mokoena, Thapelo Mokoena, Jamie Bartlett, Deon Lotz, Terry Pheto, Robert Hobbs

Skapad 2019-12-13 av TimBuckley
Detta är långt ifrån den första filmen om Nelson Mandela. Det är emellertid, så vitt jag vet, den första filmen i vår nutid som väljer att inte fokusera sin speltid till att illustrera Mandel...   Läs mer »

cassiopeia
2017-02-26
Visuellt tilltalande, därtill väldigt inspirerande. En viktig film i en tid när vi behöver bli påminda om att det finns möjligheter till gott ledarskap.
Jamesa
2016-12-12
Bra film, även om jag hade trott mer om den. Intressant, men går lite förbi ändå. Känns alldeles för "clean".
labi
2015-11-05
Ett fantastiskt öde som gestaltas habilt i en konventionell kronologisk dussinfilm.
LacombeLucien
2015-07-17
Bra.
Zebulonm
2015-03-01
Den är bra men inte tillräckligt bra för att man inte ska känna att den e väldigt lång.
abnormal
2014-10-25
Finner aldrig djupet, uta skrapar tyvärr bara på ytan. Lämnar en del frågor till tittaren som är ganska ovälkomna.
Björkman
2014-09-22
Idris Elba är som alltid bra när det gäller agerande, men jag har problem med att se honom som Nelson Mandela då han inte är särskilt lik utseendemässigt. Och i och med det blir det också svårt att se filmen som en biografi, det känns mer som en vanlig film i mängden. Utöver detta är filmen helt okej, man känner för karaktärerna och förändringen i deras karaktärer över tid är väl utförd. Jag hade dock överlag hoppats på mycket mer och det är lite synd att filmen inte visar särdeles mycket av Mandelas styre. Tyvärr ingen film jag kommer att varken se om eller minnas. Vill man se en Mandela-film så rekommenderar jag hellre utmärkta Invictus.
Rele
2014-07-10
Den här biografin om Mandelas öde är sevärd. Nicholson har lyckats ta fram förhållandet mellan svarta och vita befolkningens sätt att möta varandra. Jag ger en svag fyra.
Lotso
2014-06-29
Jag blev smått överraskad trots att jag hade sett fram emot den någorlunda. Skådespelarna gjorde bra ifrån sig, fotot tror jag är det bästa med filmen och musiken ger en fin touch på det hela. Trots att jag finner U2 låten kanske inte riktigt passar in till filmen, men då är jag den personen som hade tyckt Free Nelson Mandela låten skulle spelat i eftertexterna. Den har sina brister och bristerna är från små marginaler till två lite större brister. Allt som allt en bra filmatisering om Mandela, om du nu vill se en till om honom, åtminstånde så är den bättre än Goodbye Bafana som i mina ögon var tråkigare och berättade inte alls berättelsen så bra.
alu4711
2014-06-25