3.5

Måndag hela veckan

När meteorologen Phil vaknar en morgon, upptäcker han att samma dag utspelar sig om och om igen. Till en början utnyttjar han det till sin fördel, men snart blir han förtvivlad då han inser att han är dömd att leva på samma plats och träffa samma människor dag in och dag ut, för alltid.

Originaltitel Groundhog Day
Regissör Harold Ramis
Manus Harold Ramis, Danny Rubin
Genre Drama, Komedi, Romantik, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Bill Murray, Andie MacDowell, Chris Elliott, Stephen Tobolowsky, Brian Doyle-Murray, Marita Geraghty, Angela Paton, Rick Ducommun, Rick Overton, Robin Duke

Skapad 2019-12-21 av Stygga-Vargen
För över 10 år sen knallade jag till bibblan för att låna ett par ljudböcker och en av de jag lånade den dagen kom att bli en av mina stora favoriter - Om en pojke av Nick Hornby. Numer har jag...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av Dinfarsa
När meteorologen Phil Connors (Bill Murray) åker med producenten Rita (Andie McDowel) och kameramannen Larry (Chris Elliot) till Småstaden Punxsutawney för att göra ett nyhetsjobb anar han inte h...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av jbech
Tänk dig att du vaknar upp en dag och tycker att något är väldigt bekant. Som att du upplever gårdagen igen. Just detta händer Phil i filmen Måndag hela veckan. Phil, som spelas av Bill Murray...   Läs mer »

Starkbröl
2023-12-25
Trots temat, ensemblen, regissören och manusförfattarna inte pajig, utan har multipla lager med förvånansvärda djup under komiken. En närmast perfekt film.
Sheepy
2023-12-12
En av 90-talets mest kända komedifilmer är tveklöst Groundhog Day. I filmen möts vi av en bitter/cynisk väderpresentatör spelad av Bill Murray som tvingas uppleva samma dag om och om igen. Filmen är både charmig, underfundig och smårolig. Dessutom gör Bill Murray en av sina absolut bästa roller i hela sin karriär. Ska man ändå rikta någon kritik mot filmen så känns självmordskämten något onödiga/mörka och filmen kunde ha haft en mer tillfredsställande upplösning.
2022-10-29
Behåller fyran vid omtitt även om jag inte blev lika begeistrad denna gång, så är det här en fantastisk ide och Bill Murray är lika fantastisk i sin roll. Grejen var nog att jag denna gång försökte förstå för mycket. Samtidigt går det att föra över idén på så mycket, vad gör det med människor som inte behöver ta konsekvenser för vad de gör? Att trampa runt i samma spår behövs nog ingen måndag hela veckan för heller. Se nu är jag där och analyserar igen, men det jag tänkte under filmens gång var att det var som en självhjälpsmanual. Men om jag släpper det så är det en underbar film i en underbar miljö, med så många bottnar och lite romantik på det så man blir varm om hjärtat. Går nog att se om denna några gånger till och kanske hitta fler saker, eller bara njuta.
thebully
2019-03-30
11/10
paninaro
2019-02-28
En film som bokstavligt talat går att se hur många gånger som helst. En intressant idé som utförs perfekt; Murrays karaktärsutveckling går hand i hand med utforskandet av filmens premiss och tillsammans för det handlingen elegant framåt. Murray är för övrigt helt fenomenal.
Semiramis
2018-12-03
Såg precis om den och är inte besviken - den är både rolig och charmig. Bill Murray är som vanligt väldigt bra.
andybrando
2018-10-15
Begåvad och fantasifull komedi som lyckas prestera nya idéer hela tiden, även när man tror att alla möjligheter är uttömda. Innehåller många roliga scener och är en idealisk film för Murray.
2018-03-11
Det här är en av de bättre filmerna som Bill Murray medverkat i. Jag trodde att det här skulle vara en renodlad komedi så förväntar man sig det så kanske man blir lite besviken. Men filmen är underhållande och den är klart sevärd.
LizzyElisabeth
2018-03-11
Har sett den flera gånger, bra eller inte så har den lite feel good över sig =)
arruba
2018-03-08
Uppskattar Bill Murray oerhört mycket och hans blotta närvaro kan troligtvis rädda en medioker film. Nu är detta dock ingen medioker film, snarare en helt fantastisk jäkla film. Så mysig, trevlig och underbar att man vet att det bara är en tidsfråga innan man ser om denna.