3.3

Män som simmar

En film om synkroniserad simning och konsten att bli 40. Stockholm Konstsim Herr består av en grupp medelålders män som arbetar som lärare, lokförare, arkivarier, kötthandlare och chefer. Inspirerade av Esther Williams synkroniserade simtekniker från 50 talet bildar de tillsammans en klubb. Vad som började som ett skämt en sen kväll på en bar blir plötsligt en alarmerande verklighet. Snart tränade de två gånger i veckan på ett mycket fokuserat sätt. Att simma konstsim blir ett andningshål i en tillvaro som känns full av stress och krav. Poolen blir en oas där dessa medelålders män kan flyta, leka och komma ihåg, att en gång var allting möjligt.

Originaltitel Men Who Swim
Regissör Dylan Williams
Genre Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-10-31 av osaka
Män som simmar (2010) är en dokumentär om en skara konstsimmande herrar i livets mittskede. Det är en spännande konstellation av individer som vi får följa och lära känna, alla med olika bakg...   Läs mer »

fridenpaden
2018-09-18
Fint komplement till spelfilmen "Allt flyter".
elzplz
2012-08-15
fin! lolz på den otroligt retliga duden som ba' "uh, why you don't go to the pub and drink beer instead?"
anna_pannan
2012-07-25
vilken delikat liten pärla! fantastiskt bra och kul med manligt konstsim, satt helt fängslad på slutet. sen att det kanske inte är estetiskt fulländat gör mej inte nånting då jag gillade temat i filmen och den fina manliga vänskapen, men tycker man som den (o)härlige italienske radioprataren (nedvärderande: "we say it is a sport for homosexuals") så kommer man nog inte gilla den här filmen. tycker ändå deras simprogram var fint och blev helt betagen av det tyska (?) landslagets baddräkter.
Hengman
2010-12-06
Visst, ganska fin. Men det är nog bara de närmast sörjande som uppskattar den ordentligt. Kändes som en sån där dokumentär man råkar slå på kl två på natten på Kunskapskanalen när man inte har något annat för sig.
supererik
2010-11-21
Skön svensk rulle med en stor portion humor och värme. Synd den var så kort bara. Hade den varit lite längre hade det nog kunnat bli en femma!
fleurs_du_mal
2010-11-05
Hantverksmässigt helt okej dokumentär, visst, man rycks med i berättelsen men den saknar någon intressant/okonventionell poäng.
FolketsBio
2010-11-03
En helt fantastisk film! Biopremiär i Sverige den 12:e november. Missa inte!