2.7

Den siste mammuten

Serge Pilardosse har nyss fyllt 60 år. Han har jobbat sedan 16 års ålder och varken varit arbetslös eller sjukskriven. När det är dags för pensionering från jobbet på slakteriet så visar det sig att hans gamla arbetsgivare inte anmält honom för pension. Påhejad av sin fru plockar han fram sin gamla motorcykel, Mammuth, och ger sig ut på vägarna för att samla in gamla arbetsintyg. Under resans gång återfinner han sitt förflutna...

Originaltitel Mammuth
Regissör Gustave Kervern, Benoît Delépine
Manus Gustave Kervern, Benoît Delépine
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Gérard Depardieu, Yolande Moreau, Isabelle Adjani, Miss Ming, Benoît Poelvoorde, Bouli Lanners, Catherine Hosmalin, Blutch, Philippe Nahon, Anna Mouglalis, Albert Delpy, Bruno Lochet, Rémy Roubakha, Joseph Dahan, Gustave Kervern, Stéphanie Pillonca
Filmnummer 81919

2022-04-09
Booooring.
KyLLo
2013-12-15
Ett rogivande drama med tragikomiska undertoner och en riktigt långhårig Gérard Depardieu i huvudrollen. Handlingen och den smått dokumentära filmningen påminner en del om Äta sova dö. Vissa inslag är riktigt udda. Det tilltalar mig. Lite vattnigt foto, kan jag tycka. Jag är en aning förvånad att den inte fått något högre betyg. Jag ger den en åtminstone en stark trea.
Greigh
2013-05-18
Lagom mysig film!
Gigi1943
2013-05-09
Ointressant, men G.D är ju alltid kul!
lottes
2012-11-06
Jag tyckte den var klart originell. Mest påminde den mig om Sånger från andra våningen, fast från samhällets botten istället för mittenskiktet. Alla var bisarra, sjuka, fula, dumma, elaka eller bara otrevliga i största allmänhet. Incest, roadtrip, självförakt, förnekelse, ett spöke från ett tidigare liv som dyker upp och avslöjar att det en gång fanns något mer i det numera ganska tomma skalet av Depardieus rollfigur. En YTTERST bisarr brorsdotter, som kallar sig Miss Ming vilket då också är personen som spelar rollen(!), som kanske har mördat och i vilket fall begravt sin pappa i trädgården!? Fråga inte... Depardieu spelar mycket bra i den här skumma rullen som verkligen inte kan beskyllas för att vara feelgood!
XJR
2012-08-27
En annorlunda film om den egensinnige Serge som kanske inte har alla flingor i paketet, med många intressanta små detaljer och en del riktigt roliga scener, bl.a. hans avtackning och hans urflippade brorsdotter. Däremot hade jag nog gärna undvikit mötet med hans kusin... Det är en serie händelser som tar Serge tillbaka till hans tidigare liv, udda figurer och minnen dyker upp. Hans fru är på honom om allt och inget, men det visar sig att inte heller hon har full koll... Tyvärr sitter inte allt ihop fullt, det blir lite hackigt. Tyvärr, det hade kunnat bli en bra film, men... En stunds underhållning är det ivf. Parantes: Lite trist att se Depardieu som fet och lufsig, från att ha varit så stilig tidigare.

2012-08-09
Depardieu gör tydligen vilken skit som helst på senare tid.
Hengman
2012-07-27
Märkligt och lite tråkigt att Depardieu mer än gärna tar på sig rollen som dummerjöns nuförtiden. Dock rolig film som man inte blir trött på direkt.
KattenKin
2012-05-11
Den lämnade en obehaglig känsla, liknande lyteskomik. En parodi på mindre begåvade människor med vulgära incestuösa inslag. Jag trodde det skulle föreställa en intressant smalfilm trots en känd skådis som Departieu, men där gick jag bet.