3.5

Mamma pappa barn

Dottern i en stökig familj vill bestämma själv. Mormodern kommer på besök och grannen gråter över sitt misslyckade liv. Dottern och modern går på bio och ser en film där en morot och en penna blir kära i varandra efter att moroten misshandlat en korv.

Originaltitel Mamma pappa barn
Regissör Marie-Louise Ekman
Manus Marie-Louise Ekman
Genre Kortfilm, 70-tal
Skådespelare Lise-Lotte Nilsson, Krister Henriksson, Isabella Kollman, Margaretha Krook, Britt Edwall, Carl Johan De Geer, Rolf Skoglund, Annika Nuora

KimEkberg
2016-04-20
det är den ju!
Tonti
2016-04-19
Riktigt, riktigt bra. Borde vara självklar i en svensk filmkanon.
kungkalas
2009-10-19
Jag förstod redan efter de första få minuterna att det måste ha varit någon proggig typ inblandad, kanske en De Geer eller liknande. Och mycket riktigt. Filmen börjar i nån sorts futuristisk Clockwork Orange-stämning, fast typ i barnprogramstappning. Sen blir det nån sorts satiriskt överdrivet familjedrama, lite freakcirkusartister som sjunger en sång och ett ganska hjärtskärande avslut där den unga flickan i familjen får komma till tals då hennes föräldrar sover. En salig röra, men på sätt och vis var det ändå ganska schysst.
AndreaFurberg
2008-08-18
jag älskar den här filmen. den är som perfekt. scenografi, skådespel, dialog allt allt allt. jag vill se många fler filmer i den här stilen. påminner om Carl-Johan De Geer som jag också uppskattar löjligt mycket.
a.i.
2007-04-09