3.1

Laura ? yngsta världsomseglaren

Dokumentär om 14-åriga Laura Dekker som ger sig iväg i en segelbåt med målet att bli den yngste personen någonsin som seglat jorden runt ensam.

Originaltitel Maidentrip
Regissör Jillian Schlesinger
Manus Laura Dekker, Penelope Falk, Jillian Schlesinger
Genre Dokumentär, 2010-tal

HerrNenne
2021-11-05
Vissa människor har tydligen fantastiska liv. Nåja, om filmen: Som andra säger, dokumentären lyckas tyvärr inte förmedla storheten i varken äventyret, upplevelserna, svårigheterna eller tidsspannet. Man får ingen känsla av ensamheten, ingen bild av hennes dagliga liv, ingen uppfattning om platserna hon besöker osv. Det är förståeligt. Hon är där för sitt livs äventyr, inte för att göra så bra tv som möjligt. Men lite synd. Skulle kanske tragiskt nog bli en häftigare spelfilm, om än lite tråkig när allt går så bra och historierna är semideppiga.
KyLLo
2017-03-22
Det ÄR en otrolig prestation, även för fullvuxna seglare. Jag tror inte att svårigheterna når fram riktigt i filmen eller att man får någon realistisk tidsuppfattning. En del har inte kunskaperna, uthålligheten och flytet som krävs. Andra blir sjuka eller galna av att under så lång tid leva på vågorna, ensam och på mycket begränsade ytor. Det här känns som en best-of-vlogg.
Mat1az
2016-08-11
Fantastiskt äventyr.
peu-depeu
2015-05-14
Underbar, vill bara ha mer, mer, mer! Synd att den inte var tre gånger så lång så att de verkligen kunde få med mer av hennes upplevelse, mycket kändes hastigt och att korta ner den till 55 minuter var verkligen ett misstag!
myslas
2015-02-21
Att ett så fantastiskt äventyr kan bli en så tråkig dokumentär.
Ima_Tree
2015-01-19
En glad stark 2a. Fin inspirerande historia, men tyvärr berättad lite väl mjäkigt så man blir inte riktigt medryckt.
Hangaround
2014-10-17
Inte ens ett konstant, malande musikspår och plattitydig voice over förtar från äventyret. Men regissören försöker verkligen få mig att bry mig så lite som möjligt, och få mig att tänka så lite som möjligt. Mest ska jag bara bli påmind om att säga till mig själv "oj, hon är verkligen modig för sin ålder", om och om igen.
emsir
2014-07-13
Tycker den var ganska fantastisk, speciellt om man gillar vildlivsfilmer som Into the Wild och 127 hours.
HerrArne
2014-05-01
Fantastiskt äventyr blev mindre fantastisk dokumentär. Men visst har den sina stunder som motiverar en trea.