3.1

Magnum Force

Fortsättningen på Dirty Harry. Här får han tampas med en organisation inom polisen som ser som sin uppgift att avrätta brottslingar lagen inte kan komma åt. Episodisk berättarstruktur med många sidospår, och tjänar därför som en mall för de kommande filmerna i serien, närmast följande är The Enforcer.

Originaltitel Magnum Force
Regissör Ted Post
Manus John Milius, Rita M Fink, Harry Julian Fink, Michael Cimino
Genre Action, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Hal Holbrook, Mitch Ryan, David Soul, Tim Matheson, Kip Niven, Robert Urich, Felton Perry

Skapad 2019-12-16 av AddeColciago
Magnum Force är nästa kapitel i Dirty Harry-historien och står faktiskt för något nytt. Istället för att bara låta Clint Eastwoods Harry ta hand om olika elaka bovar på sitt egna vis är Magn...   Läs mer »

RichardEk
2024-05-11
Den andra filmen med Harry Callahan. Filmen tar ett steg framåt i sin behandling av temat, eller problematiken, kring den våldsamma legala makten, när den legala makten stiger ut utanför sin egna funktion som upprätthållare av lagen genom att bryta mot sin egna lag, för att, resoneras det, kunna upprätthålla lagen/ordningen i samhället. Clint Eastwood är så där skönt nonchalant och lakonisk som bara han i 70-talstappning kan vara och vi bjuds på en skottväxling ungefär vart tionde minut. Ändå snäppet bakom ’Dirty Harry’ eftersom den är mer av en actionfilm, och inte den atmosfärrika action-thriller som första filmen är.
RustyFilm
2022-12-08
Det här är filmen som följer upp succén Dirty Harry (som kom 2 år innan denna, 1971). Tycker det är alldeles för många sidospår som inte för handlingen framåt (detta gäller första hälften av filmen). Regissör Ted Post borde ha hanterat detta bättre. Å andra sidan finns filmens vassaste scener i en av dessa sidospår (jag tänker på flygplans kapningen). Bilden vi har av Harry Callahan är ju att han är enstöringen som tar lagen i egna händer och skipar rättvisa när inte den etablerade maktapparaten klarar detta. Men här blir situationen förvånansvärt lite tvärtom. Lugn, ”Dirty” har hedern i behåll.
menschenfeind
2021-05-08
Ett rejält kliv nedåt jämfört med första filmen.
Ghostface
2020-08-26
Uppföljarens lågmälda ton i jämförelse med originalet tjänar filmen illa. Okarismatiska skurkar och en nedtonad Clint genererar gäspningar.
Dele
2020-06-20
Något sämre än ettan, men stämningen och underhållningsvärdet finns där.
gjoob
2018-05-09
En snällare Clintan i en snällare uppföljare som dock står gott och väl på egna ben. Coolt filmad, skön 70-talskänsla, bra våldsscener, underhållande från början till slut. Befinner sig mellan trean och fyran i betyg, men jag känner mig generös idag.
wasteoftime
2018-04-16
Det är mycket som är olikt den första filmen, och en hel del är väl inte bra förändringar, men inte heller dåliga. Den är något snäpp sämre än ettan, tror jag, men det är bra. Jag gillar det jag ser, och har inga problem med den lite mindre stenhårde Dirty Harry. Han visar ju att känslorna finns där under den hårda ytan. Slutscenen är fantastisk, även om den är lite underlig. Jag velar fram och tillbaka mellan en etta med 0,0 eller en tvåa, och det får bli en tvåa för nu.
EvilNed
2018-03-31
Jag tyckte mycket om denna. Det bleka och naturalistiska 70-talsvåldet. Typiska, för tiden, biljakter. Återhållsamt spelat av Eastwood.
Fläskkäft
2015-11-23
Stabil uppföljare som faktiskt spelar i samma liga som originalet. Tempot är stundtals långsamt vilket klär historien mycket bra. Sjuttiotalet känns grymt givetvis och vem kan motstå tjutande bildäck så fort en bil svänger. Jag gillar storyn och hur den sakta utvecklar sig. Sköna bifigurer men bäst av alla är ju givetvis Clint Eastwood som gör rollen förbannat bra. Det är svårt att motstå hans coolhet och syrliga, dräpande kommentarer.
RobinsTaste
2015-05-11
Ganska flummig i början och kändes lite trist. Blir bättre mot andra delen, men inte mycket bättre.