3.5

Maggie vaknar på balkongen

Maggie matchar alltid klackskorna med baskern och älskar guld. Hon bor på femtonde våningen i en förort till Malmö. På balkongen ligger rester kvar från hennes förflutna. Under en golfbag, bredvid ett travkvitto från 1999, ligger en duva som hon dödat när hon inte kunde sova. I "Maggie vaknar på balkongen" får vi se den svenska vardagen genom Maggies kameralins. Fram träder ett land som är fyllt av absurditeter och längtan. Paraplyer, pudelpensionärer, potentiella våldtäktsmän och rönnbär gulliga som tomater.

Originaltitel Maggie vaknar på balkongen
Alternativ titel Maggie in Wonderland
Regissör Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark
Manus Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark
Genre Dokumentär, 2000-tal

Skapad 2019-11-10 av Björnson
Maggie vaknar på balkongen beskrevs i P1:s Kino som en ”jävligt bra dokumentär” och regissörerna Mark Hammarberg och Ester Martin Bergsmark beskrevs som svensk dokumenärfilms nya hopp. Det lät...   Läs mer »

2016-10-08
Den här såg jag för många år sedan. Det jag minns bäst från filmen är att hon hade odrägliga fåglar på balkongen och blev antastad på gatan. Ingen munter film, utan deprimerande. Det hade varit bättre att inte se den. Däremot tycker jag att det är bra att politiker och myndigheter uppmärksammas på hur allvarliga problemen är.
RichardEk
2013-07-17
Svår att inte tycka om även om filmen saknar riktning och precision. Men det finns några obetalbara scener, den med tomten från Civilförsvaret som får George Bush att te sig som en upplyst renässansman, i första hand. De mörka stunderna är också kraftfulla. Berusade män i Malmö som förföljer och vill tvinga sig på Maggie ger en indikation på hur djupt det strukturella patriarkala våldet verkligen ligger.
Raimo_1985
2013-03-25
En fin och mycket gripande dokumentär om och av vad det verkar en skön, härlig människa som aldrig ger upp hur svårt det än här. Den här kan ju alla se som tror det är så lätt att börja ett nytt liv någon helt annanstans.... I övrigt är det en film som berättar mycket om Malmö, människorna där och dagens Sverige. Mycket bra.
htc
2010-11-21
Girl power, Maggie!
8bit
2010-07-10
En femma, tror jag bestämt det får bli. Ett av de mest tragiska porträtt av ett liv i storstaden jag sett, och som också säger en del om hur det kan vara att vara invandrare här. Makalös person, Maggie.
Number6
2010-02-04
Maggie e så skön. Hon är äkta.
ansotretton
2010-01-31
helt vidrig dokumentär. förstår inte alls vad filmskaparna vill säga med den?
foppa99
2009-11-17
den e kul
Algotsson
2009-11-05
"Livet börjar mitt i bajset"
Algotsson
2009-11-05
Jag älskar Maggie, men blev sjösjuk av bilden. Lite kluven.