3.2

Män och höns

Den avdankade universitetsprofessorn Gabriels liv tar en oväntad vändning när hans far på sin dödsbädd avslöjar att han inte är hans riktiga far. Ofrivilligt tvingas han ihop med sin halvbror, den aggressive och missanpassade Elias. Tillsammans ger de sig iväg för att hitta deras biologiska far, men möter istället en hel drös med bröder, den ena mer ociviliserad än den andra, som bor i ett stort hus fyllt av mörka och vidriga hemligheter.

Originaltitel Mænd & høns
Alternativ titel Men & Chicken
Regissör Anders Thomas Jensen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Drama, Komedi, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Mads Mikkelsen, David Dencik, Nikolaj Lie Kaas, Søren Malling, Nicolas Bro, Ole Thestrup, Bodil Jørgensen, Kirsten Lehfeldt, Lisbet Dahl, Rikke Louise Andersson, Kjeld Nørgaard, Maj-Britt Mathiesen, Birthe Neumann, Lars Lunøe, Ingelise Larsen

apelsin
2021-05-25
tummen upp för att haft fantasin nog till att skapa nåt så här udda, men särskilt bra blev det inte, når inte upp riktigt till en tvåa ens men nästan.
yrkeschaufföre
2018-01-24
Nä, det här var verkligen kasst, det kändes mest som om de försökte vara knäppa och obegripliga. Däremot var det inget fel på skådespeleriet.
Spidde
2017-07-30
Superbisarr från början till slut och går mycket längre än vad de flesta andra filmer skulle göra. Samtidigt är hantverket och skådespelet helt OK. Stark trea.
2017-03-31
Få manusförfattares namn har präntats så in i mitt huvud som danske Anders Thomas Jensen. En man som levererat många bra filmmanus men mina absoluta favoriter är de då han själv regisserar och samlar ihop samma skådespelare om och om igen med fantastiske Mads Mikkelsen i spetsen. När han både skrivit manus och regisserat så blir det oftast underbart knasigt med sköna karaktärer. Denna gången blir det knasigare än någonsin, kanske väl knasigt men jag längtar redan efter nästa Jensen-film.
2017-01-29
Bisarrt, kolsvart, kul och välspelat - det räcker långt, men inte till överbetyg. (9+/15)
Greystalker
2016-11-07
En oehört skruvad och störande film. Rolig tidvis.
PeterTheW
2016-10-19
ATJ brukar vara starkare än såhär. Det är oerhört välspelat, naturligtvis, och lagom bisarra scener som spelas upp, dock tar det ett bra tag innan jag faktiskt fastnar och finner något intresse för vad som sker. Svag trea.
Borken
2016-09-24
Detta känns som en variant på "The Island of Doctor Moreau" och ungefär lika bisarr!
senilix
2016-09-05
Mads är helt briljant.
Kaarin
2016-08-07
Jag vet inte alls vad jag ska säga om den här filmen, men jag tyckte ändå den var bra. Skruvad, rolig och fantastiska prestationer av mina danska favoritskådespelare!