2.5

Madhouse

En före detta skräckfilmsstjärna och en manusförfattare bestämmer sig för att göra en TV-serie med den gamla kultförklarade karaktären Dr Death. Under inspelningen händer dock mystiska ting när delar av rollbesättningen blir mördade på samma vis som i gamla Dr Death-filmer.

Originaltitel Madhouse
Alternativ titel Deathday, The Madhouse of Dr. Fear, The Revenge of Dr. Death
Regissör Jim Clark
Manus Ken Levison, Greg Morrison, Angus Hall
Genre 70-tal, Drama, Skräck
Skådespelare Vincent Price, Peter Cushing, Robert Quarry, Adrienne Corri, Linda Hayden, Natasha Pyne, Barry Dennen

2015-12-17
En av de sista klassiska engelska rysarna med Vincent Price, här i gott sällskap av Cushing. Småkorkat och lite flummigt som vanligt, men väldigt underhållande. Här finns element av både lite slasher och giallo, men knappast på en otäck nivå.
Terran
2014-02-10
Filmen hade inte varit mycket utan Vincent Price i huvudrollen, men ni vet hur det är när han får göra det han gör bäst.
martineden
2012-12-06
[rek. 3] Är det bara jag som är otroligt ovan och se Vincent Price i "nutid"? En härlig berättelse som likt THEATRE OF BLOOD nästan blir till en slags metaskräck. Även om vissa aspekter av manuset är pinsamt uppenbara från början måste jag säga att jag gillar denna film. Älskar de surrealistiska inslagen som bidrar till känslan av mental labilitet och det ambivalenta, polyfona slutet. Bra! 3.
Kurganen
2010-10-26
(Själv har jag en Peter Cushing-fetisch.) Jag har länge velat se just Madhouse men känner i efterhand att hypen (som jag själv byggt upp) inte motsvarar innehållet. Eller snarare, innehållet motsvarar inte hypen. Det är trevligt och välspelat men inte så väldigt roligt egentligen. Nu älskar jag den här typen av film och tycker därför att den här är sevärd men det finns definitivt bättre. En godkänd rulle, kort och gott.
federico033
2009-10-19
Scharmm, håller med dig om att filmen inte är särskild bra men så råkar jag ha en Vincent Price fetisch så kan inte ge den ett lägre betyg än en trea
schramm
2009-06-02
Har man en fetisch för Vincent Price och Peter Cushing gillar man nog den. Annars ska man nog undvika denna
nihilist
2005-05-18
dumbass: Jag tror att du har satt betyg på fel Madhouse. Du verkar kommentera den från 2004.
DiamondWillie
2005-03-28
Svag Price film. Första offret liknande "Big-Brother Caroline".
dumbass
2005-03-17
jag tycker synd om alla som har anhöriga på psykhem. filmen var helt igenom skit. så jäkla usel. fyfan. jag är arg.
djonipony
2004-10-16
price o cushing har väl gjort film ihop förr? inget speciellt me d. däremot coolt att michael parkinson (från tv) spelar sig själv! boris karloff o basil rathbone va tydl. inbl. i insp. inte spännande.