2.7

Madame Bovary

En flicka från landsbygden, Emma Rouault, gifter sig med en läkare, Charles Bovary, men hennes kärlek till honom svalnar snart. Medan Charles är nöjd med att driva sin praktik i det lilla samhället där de bor längtar Emma istället efter lyx och drömmer romantiska drömmar. När Charles gör ett fuskverk vid en fotoperation mister Emma all respekt för honom och hon inleder en romans med Rodolphe, en rik man som flörtar med henne. Emma planerar att rymma och gifta sig med sin älskare, men han överger henne. Dessutom har hon under tiden låtit sin skräddare sy upp klänningar till en kostnad hon aldrig kommer att kunna betala.

Originaltitel Madame Bovary
Regissör Claude Chabrol
Manus Claude Chabrol
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Jean Yanne, Jean-François Balmer, Christophe Malavoy, Lucas Belvaux, Christiane Minazzoli, Jean-Louis Maury

BrokenEnglish
2010-07-26
Var det här en enda lång moralpredikan över att om man som kvinna bedrar sin make så hamnar man i helvetet och detta redan i jordelivet..? (Eller var den kanske tvärtom "feministisk" och visar hur understimulerande och begränsat hemmafrulivet var?) Hmm. Isabelle Huppert är i alla fall grymt bra (och obehaglig) och jag inbillar mig att den ger en bra skildring av tiden - man vaggas in i det långsamma tempot.
pink.f
2010-05-22
Börjar lite tveksamt men tar sig så småningom och blir till slut en ganska värdig filmatisering utav Flabuert's oerhört märkvärdiga roman. Lånar några ord ifrån Dr. Jonathan Miller; "... that he [Flaubert] can take an idiotic slut, like Emma Bovary, with whom you would not care to spend more than three minutes, and make one of the greatest novels of the nineteenth century". Huppert är såklart idealisk i titelrollen även om Chabrol's regi förefaller något orytmisk vid tillfällen. Detta förtar kemin mellan aktörerna och skapar föga tilltalande scenövergångar, i viss mån. Men sevärd är den definitivt.
Narnendil
2009-10-26
ingen sympati alls för madame bovary och det var segt, men fina klänningar iaf ^_^
jep
2009-07-01
Oengagerande. OK - hon var utråkad i sitt äktenskap men varför det? Tycker inte att jag får ett svar på det. Har tyvärr inte läst boken men den måste varit mycket bättre.
HerrArne
2008-07-08
Påkostad och tidstrogen filmatisering som tyngs av att slaviskt följa Flaubert.
Justica
2008-04-22
Sådär.. kunde varit mycket bättre
kennert
2007-08-19
Acceptabel.
Violya
2007-05-15
Detta kan mycket väl vara - och det säger jag utan så mycket som en darrning på manchetten - den tredje tråkigaste filmen jag sett i hela mitt liv.
JoeBlack
2006-03-14
jag är inte imponarad.
uCj
2006-03-01
Filmen har sina bra stunder, då man kan förstå madame Bovarys frustration och därmed konsekvenserna. Men under filmens gång så varierar intrycket ganska mycket. Jag vet inte om det är berättelsen som sådan som brister. Jag kan inte annat än beklaga att det här inte blev bättre.