Madagaskar

På New Yorks Central Park Zoo befinner sig ett lejon, en zebra, en giraff och en flodhäst, som är bästa vänner och stjärnorna i zoots show. Men när ett av djuren försvinner från sin bur försöker de andra att bryta sig fria för att hitta honom, när de hittar honom så är de på ett skepp... på väg till ön Madagaskar. När båten kapsejsar utanför kusten så tar de sig i land. Vännerna, som har blivit uppfödda i säkerheten på zoo, måste nu lära sig hur livet är ute i det fria.

Originaltitel Madagascar
Regissör Eric Darnell, Tom McGrath
Manus Mark Burton, Billy Frolick, Eric Darnell, Tom McGrath
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Ben Stiller (röst), Chris Rock (röst), David Schwimmer (röst), Sacha Baron Cohen (röst), Jada Pinkett Smith (röst), Cedric the Entertainer (röst), Andy Richter (röst), Tom McGrath (röst), Chris Miller (I) (röst), Christopher Knights (röst), Conrad Vernon (röst), Eric Darnell (röst), Bob Saget (röst)

Skapad 2019-12-15 av
Oväntat bra och rolig Dreamworks-animation om några djur på New Yorks Central Park Zoo: lejonet Alex som är det stora dragplåstret på djurparken med sina uppskattade shower, den uttråkade zebra...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av entalpi
En animerad film om en zebra, ett lejon, en giraff och en flodhäst som på omvägar hamnar på Madagaskar, kan det vara något? Nja, det var jag tveksam till när jag satte mig ner för att se filmen...   Läs mer »

2022-09-29
Det här var väl bara en blek standardfilm i genren. Det finns en del sidokaraktärer som är hyfsade, men de fyra huvudkaraktärerna är ganska usla. Världen känns heller aldrig speciellt levande, och humorn är rejält trött överlag. Jag kan dock uppskatta att de törs utforska lite mörkare psykologi när lejonet upptäcker sin rovdrift, sådant brukar sådana här filmer helst inte låtsas om annars, men jag kan tyvärr inte påstå att den här filmen riktigt verkar veta vart den ska ta vägen med det temat, så även det faller ganska platt i slutändan
myslas
2018-08-26
Har sina underhållande stunder, oftast i samband med pingvinerna, men är en mestadels rätt tråkig historia. Jag gillar animeringen i grunden men filmen är fylld med effekter som går rakt in i kameran och det blir tröttsamt väldigt snabbt.
2017-06-30
Tokrolig film.

2017-05-10
Meget bra story, cool musikk og naisa karakterer.
Albion
2017-04-17
Det är konstigt att man väntat tills barnen är stora innan jag tar tag i vissa av de klassiska barnfilmerna... Denna föregås av ett hajpat rykte men håller inte högsta klass. Rätt så blek faktiskt. Betyget blir en ytterst svag 3;a, dvs 3-

2017-01-03
När jag var liten älskade jag denna film, jag älskar den nu lika mycket som då, huvudpersonerna var alla jätte bra.
Tatty
2016-12-31
Riktig rolig, bra och härlig film. Gillar Alex och Marty och älskar Gloria och Melman. Min katt döpte jag till Melman 2005.
Applekingen
2016-12-14
Första halvtimmen av filmen är ganska tråkig med inte så roliga scener. Visst pingvinerna var det ända roliga med början. Men när lemurkungen kommer in i bilden blir det jätteroligt och fartfyllt.
AlbinWesley
2015-06-12
Tycker inte humorn funkar alls, designen är ful vilket gör att den daterade animationen inte funkar längre. Vidare är den rätt så dum i sin helhet, och det går inte riktigt att rädda med en referensfest och bra poplåtar i låtlistan.
2014-12-05
Detta var ju en riktigt härlig familjefilm som flörtar ordentlig med oss cineaster genom att fylla den med många underhållande filmreferenser. Valet av rösterna var också riktigt bra valda till denna film. Detta är helt enkelt animerad film när den visar sig från sin allra bästa sida.