2.9

Machine Gun Preacher

"Machine Gun Preacher" är den sanna historien om Sam Childers, en före detta kriminell som blev frälst och engagerade sig för att hjälpa sudanesiska barn som tvingats att bli soldater.

Originaltitel Machine Gun Preacher
Regissör Marc Forster
Manus Jason Keller
Genre Drama, Action, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Gerard Butler, Michelle Monaghan, Michael Shannon, Madeline Carroll, Kathy Baker, Souleymane Sy Savane, Grant R Krause

dudson
2017-03-16
Otrolig film om nu den verkligen är verklighets förankrad... Gerard Butler är grym i sin roll. Riktigt Bad Ass. Intressant se en person förvandlas från ett ärke svin till en helylle karaktär. Ibland är filmen riktigt vacker och tänkvärd.2+
wasteoftime
2016-12-29
Efter en relativt trög inledning, är det ganska bra, i ungefär 30-45min, sedan gör filmen ett stort tapp. Jag kan inte heller hålla med om moralen, även om ingen tvingar mig till det, utan det är väl mer tänkt att vara upplysande, fast jag kan inte låta bli att känna att de vill rättfärdiga hur man svarar. Jag kan inte säga att det är fel, men det är inte så jag själv tänker, men visst, det är klart att det är en svår situation, och så, ett stort moraliskt dilemma, men om jag för att få tillbaks de mina, gör likadant mot dem, så sitter vi ju där, med en cirkel. Men nu är ju inte detta moraltipset, utan filmtipset. Filmen studsar omkring mellan en etta och en tvåa rätt mycket, men det är överlag på ettan det håller sig, och på sina värsta ställen rätt lågt, och det är svårt att bedöma den som en helhet då filmen har stora partier som verkligen särskiljer sig från varandra. Men på det hela taget blir det en etta med 0,5 på SH-skalan som resultat. Herr Butler gör dock mestadels en bra insats.
Murvel48
2016-12-05
Tyvärr blev detta i mångt och mycket ett trist och övertydligt pekoral.
2016-09-14
Marc Forster är en stark regissör och det här är en fascinerande historia. Men det är en rätt trist film.
2015-01-12
När en film baseras på en verklig persons liv så brukar den enklaste delen för filmskaparen vara att engagera tittaren. Det är därför förvånande att det är just där man misslyckas här. Det känns som just de mest engagerade scenerna saknas. Hade jag inte vetat att det handlade om verkliga händelser så hade jag inte trott det. Filmen känns inte trovärdig och har för mycket av det negativa Hollywood över sig som tex massor klichéer. Sedan har jag personligen svårt för religiondelens stora utrymme. 2+
Berniey
2014-09-21
Kändes väl inte helt genomtänkt med en blandning av krig och moralkakor på varandra och det blir inte helt lyckat.
Britz
2014-07-11
Jag vet verkligen inte hur jag ska placera detta. En hemsk historia om ett brutalt krig, där filmen ändå ger en bra bild av detta. Men att man sedan ska ge det hela en så stor religiös vinkling gillar jag inte. Självklart så ska det göras, då det är en sann historia med en man med religiös åskådning men att det ska vara en så stor del av filmen gör det endast till en enda stor amerikansk propaganda för kristendomen. Det ska inte glömmas att detta kriget (och krig överlag) är just anledningen av religion. Sen som nämnt, titeln till filmen gjorde nästa att jag sket i att se den.. Så en svag 3:a..
Hanness
2014-06-29
Väldigt annorlunda fillm men mycket bra. Inte alls vad jag hade förväntat mig positivt överraskad! Stark 3a.
annihilat0r
2013-07-03
"Machine Gun Preacher" är en överraskande värdig film. Fotot och namnet lurar oss till att förvänta en rå actionfilm med Gerard Butler som Guden över världens maskingevär – när det egentligen är ett finstämt drama med ett lika centralt som realistiskt djup inuti sig. Jag blev vansinnigt begeistrad över det djupa händelseförloppet och de hjärtskärande skådespelarinsatserna. Min ensamma kväll blev underbar, tack vare denna film.
MrBlonde
2013-04-04
Kändes bra men efteråt fick jag en bismak i munnen som kändes lite sned.. Är det här en hyllning till en verklig hjälte eller bara en förfinad story om nån "redneck-gun-nut" som inte egentligen stämmer med verkliga världen? Fick en känsla av att det luktar skjutglada NRA-fasoner bakom det här....?