Macbeth

Macbeth är baserad på William Shakespeares drama om general Macbeth, vars äregiriga hustru driver honom till att mörda den skotske kungen Duncan. Därmed kan Macbeth själv äntra tronen, men det ondskefulla dådet blir bara det första i en kedja av brott.

Originaltitel Macbeth
Regissör Justin Kurzel
Manus Jacob Koskoff, Michael Lesslie, Todd Louiso
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Michael Fassbender, Marion Cotillard, Paddy Considine, Sean Harris, Jack Reynor, Elizabeth Debicki, David Thewlis, Ross Anderson, David Hayman, Maurice Roëves, Hilton McRae, Lochlann Harris, Rebecca Benson, James Harkness, Scott Dymond

Kurosawafan
2020-01-05
älskade ölskade MÖRKER
Metheuz
2016-07-30
Det estetiska skulle nog få 3-4 i betyg. Men filmen var bedövande tråkig och jag har fortfarande väldigt svårt för filmer där dialogen är trogen Shakespeare.
WillyV
2016-07-18
Fantastisk estetik, på alla plan. Blankversen smälter fint in också, mitt i all prakt, celloslingor och magnifika bildkompositioner. Övertygande och möjligen värd högsta betyget, får se.
haajen
2016-07-06
En alldeles för stiliserad tolkning av Shakespeares verk, det må vara snyggt men filmen tränger aldrig in på skinnet trots bra skådisar. Det hela blir ett sevärt utanpåverk som lämnar en tämligen oberörd.
lekke
2016-06-22
En virtuost filmad Macbeth, med blodröda hämndskyar som klimax. Och Shakespeares språk är ju vackert som alltid, även 400 år efter att det skrivits. Cotillard är helt amazing i scenen när Lady Macbeth får samvetskval. Och Fassbender, ja, han är ju lika otrolig som vanligt.
Haenskii
2016-03-05
Vacker med bra skådespel. Jag gillar shakespeare, men den här handlingen gav mig inte mycket. Filmen kändes utdragen och alldeles för full av omotiverade handlingar. Får ändå en svag trea, Cotillard och Fassbender räddar den från en tvåa.
PeterTheW
2016-02-16
Det är oerhört snyggt, det håller jag med om, dock får jag erkänna att det är väldigt länge sen jag hade så förbaskat tråkigt. Det fanns liksom, inledande stridsscen och kommande femton minuter räknat, inte en intressant stund och tyvärr så gör det Shakespeareanska språket absolut noll för mig, snarare tvärtom.
bryngel
2016-02-11
Välgjort, snyggt och bra skådespelare, men...fixar inte tal på vers bara.
origC-J
2016-02-04
Modigt att ge sig på en superklassiker, och dessutom en som aldrig filmatiserats särskilt väl, förutom mästaren Kurosawa. Det är ett obarmhärtigt företag, och här blir slutresultatet sådär. Håller inte med om att den är särskilt snygg, och går även emot massan när det gäller dialogen (eller monologen). Macbeth ska inte behöva visuell hjälp, allt man behöver finns redan i texten. Man ska bara ha bra skådisar, och lita på att de kan engagera endast med sitt spel. Här syndas det på båda punkterna...
mazquara
2016-01-30
bra för att vara macbeth (som jag inte är så förtjust i)