3.3

Macbeth

Orson Welles tolkning av Shakespeares pjäs. Den omåttligt framgångsrike och hyllade segerherren Macbeth får genom svartkonst och spådom veta sitt levnadsöde. Han skall först ta ett kliv i karriären för att sedan kröna den som kung. Den första profetian slår omedelbart in, och han och lady Macbeth blir besatta av omättligt begär att föregripa ödet och själva livet.

Originaltitel Macbeth
Regissör Orson Welles
Manus Orson Welles
Genre Krig, Drama, 40-tal
Skådespelare Orson Welles, Roddy McDowall, Jeanette Nolan, Edgar Barrier, Robert Coote, Erskine Sanford, Dan O'Herlihy, Alan Napier

fisk0
2022-10-28
Mja, snyggt foto och musik, scenografin var mest märklig, med slottet som praktiskt taget enbart bestod av blöta grottor, ibland kastade skådespelarna skuggor på den målade himmelsbakgrunden också, kändes som något som borde ha varit ganska lätt att undvika vid inspelningen. Den tillgjorda dialekten var lite jobbig att lyssna på. Inte Orson Welles starkaste film precis, men den är inte utan kvaliteter. Stark trea.
Astrojacob
2013-10-11
Väldigt suggestiv och otäck men själva storyn griper inte trots Welles utmärkta vansinne. Får räcka med stark Trea. Däremot fantastiskt vacker dekor som lyfter hela upplevelsen.
martineden
2010-08-06
Welles visar vad Shakespeare handlar om!! Skådespel och regi underbart bra och jag finner det intressant med scenografin och rekvisitan. Welles poängterar att det är teater det handlar om. Mycket bra!!
Rune2000
2009-10-10
En snygg filmatisering av Orson Welles som lyckades återberätta hela pjäsen på mindre än 90 minuter (den versionen jag såg). Jag föredrar ändå Polanskis "Macbeth" och "Blodets Tron" före denna film, dock är filmerna allt för olika för att jämföras.
Fuzzy
2008-01-31
Denna är riktigt evil. Första scenen med häxorna är 5+, så mäktig, får gåshud bara jag tänker på den! "Finger from birth-strangled babe..." Resten är en härligt old school, sedelärande, berättelse med lite spöken, gastar, mord & samvetskval. Härligt! Måste dock säga att jag i sanningens namn bara hängde med i 75% av språket, ibland blir de shakespearianska tungvrickningarna lite väl kryptiska.
Köng_Töng
2007-06-03
haha..bra oumie (den_vita_apan)
Hitschmidt
2007-05-09
Väldigt spännande scenografi måste jag säga. Ett slott som mest ser ut som en stor grotta. Men visst är Orson Welles bra som Macbeth och Jeanette Nolan är suverän som Lady Macbeth.
den_vita_apan
2007-04-28
macbeth... asså nej!! så mycket skit man blir tvingad till i skolan
danwa
2007-02-11
Väl genomförd med härlig ljussättning och scenografi, men jag har svårt för det här.
thegoodold
2007-02-01
En filmteknisk pärla. Teatral dialog används på ett helt lysande sätt, det är svårt att inte ryckas med i filmen trots att historien i sig inte egentligen engagerar mig så värst. Hantverksmässigt finns inget att klaga på, utförandet är riktigt bra. Har bara svårt att tycka om historien fullt ut, en svagare fyra på grund av det.