2.5

Ma

Sue Ann är en person som mest håller sig för själv i sin hemstad i Ohio. En dag frågar Maggie, en ny tonåring i stan, om hon kan köpa lite sprit till henne och hennes vänner. Sue Ann ser chansen att skaffa sig fler, intet ont anande, yngre vänner. Men när Mas gästfrihet börjar gå över till besatthet, började det som var en tonårsdröm förvandlas till en terroriserande mardröm.

Originaltitel Ma
Regissör Tate Taylor
Manus Scotty Landes
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Octavia Spencer, Juliette Lewis, Diana Silvers, McKaley Miller, Corey Fogelmanis, Luke Evans, Gianni Paolo, Dante Brown, Dominic Burgess, Tate Taylor, Missi Pyle, Tanyell Waivers, Heather Marie Pate, Margaret Fegan, Allison Janney, Kyanna Simone Simpson

RustyFilm
2021-11-28
Detta har skapats av Scotty Landes (manus) och Tate Taylor (regi) och annonseras som en skräckis. Men vi tycker nog att det till en början är en dramathriller som senare blir en skräckthriller. Jag tror filmen skulle ha blivit bättre om den vridits lite mer åt dramahållet och borrat på djupet i karaktärerna och dess beteende. Den känns nu väldigt ytligt. Ma (Octavia Spencer) kvitterar ut en extra poäng med sin övertända robotdans. Kul, för i övrigt är hon mest en emotionellt skadad psykmamma som i sin ensamhet planerar lömska och äckliga hämndaktioner mot sin omgivning, och det är ju inte så kul. Men å andra sidan är det filmens mening.
2021-05-11
Jag gillade den även om det var ett gammalt beprövad koncept och filmen aldrig blev riktigt läskig. Specialeffekterna var väl under all kritik, men, men...
2021-03-17
Blev positivt överraskad!
2021-01-19
Mer psykologisk dramathriller än ren skräck. Som en blandning mellan Lida och en high school-film. Den har en röd tråd, skapar obehag och spänning med enkla medel, är inte övernaturlig och är inte helt förutsägbar heller. Det finns även en småstadskänsla där som påverkar händelser. Dock har jag svårt för vissa rollkaraktärer. Sevärd och minnesvärd. Svag trea.
Hanness
2020-06-06
Gick att se, men inget att hurra över.
Körsbär
2020-05-09
Jag drog igång denna film utan att veta kategorin på den, vilket jag tror hjälpte filmen. Att inte veta vad man ska vänta sig. Så starten på filmen är nog det jag gillar mest, hade gärna sett lite annorlunda slut på filmen. Men fullt godkänt, en trea.
2020-03-14
Den funkar, men visst hade de kanske vunnit på att göra storyn lite mer komplex. Man förstår rätt snabbt vart det ska bana iväg.
2019-09-15
Ett småkul upplägg, men en halvtaskig film. Det känns som att den vet ungefär vad den vill göra, och att den tycker att det räcker. Det slängs ut många trådar, men man verkar inte vilja dra ordentligt i någon av dem. Kanske skulle man ha låtit det flippa mer, eller så skulle man ha grävt djupare i den underliggande psykologin. Det finns tillräckligt här för att man ska ha anledning att tro att båda vägarna hade potential att fungera. Nu dras filmen framför allt ner av att karaktärernas agerande inte alls känns trovärdigt, det måste finnas någon sorts gräns för hur korkat folk beter sig även i en sådan här film. Men Octavia Spencer hade nog kul iaf. Något annat än en tvåa var aldrig aktuellt
Danny_Boy
2019-08-18
En helt fruktansvärd film! Sånt slöseri med bra skådisar och talang. INGET i filmen får några som helst konsekvenser. Fyfan vilken värdelös film.
Abigor
2019-06-04
Hade förväntat mig lite mer djup och komplexitet. Det här var en rätt slättstruken college/skräck/thriller. 6/10