3.9

M

När polisen i en tysk stad inte kan fånga en barnmördare så hjälper andra kriminella till i jakten.

Originaltitel M
Alternativ titel M - Eine Stadt sucht einen Mörder
Regissör Fritz Lang
Manus Fritz Lang, Thea von Harbou
Genre Kriminalare, Thriller, Film-Noir, 30-tal
Skådespelare Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Ellen Widmann, Inge Landgut, Otto Wernicke, Theodor Loos, Fritz Odemar, Paul Kemp, Friedrich Gnaß, Rudolf Blümner, Georg John

Skapad 2019-12-13 av tvoj
M handlar om att en barnamördare går lös i staden. Morden upprör allmänheten och en hetsjakt bryter ut där alla vill åt mördaren för att utfärda enligt dem själva en rättvis dom. Stadens ...   Läs mer »

ZoIX
2021-01-10
Ett stycke filmhistoria och filmskola i ett. Den lider dock av den näst intill obefintliga ljudsättningen förutom dialog. Behövs ambians, ljudeffekter och framförallt musik. Avsaknaden av detta förtar inlevelsen något och gör att filmen upplevs som långsam under vissa scener. Det är dock svårt att anklaga en film som snart är 100 år för detta men jag får pinna ned betyget något ändå då betyget baseras på underhållningsvärde. Sevärt, några väldigt spännande passager. För tiden otroligt imponerande. Slutet.
hsimpson
2020-07-29
Omtitt och höjning. Vansinnigt bra!
quelnightmare
2020-02-04
Du kommer aldrig att titta på en gasballong på samma sätt igen.
ThePatient
2017-03-18
Jag såg nyss om den, och guldklimparna är kvar men vissa partier är tidsenligt sega och klumpigt gjorda. Allt som allt är den imponerande och jag gillar den för studievärdet i filmhistoria. Klart före sin tid.
92axha10
2017-03-14
De tidiga tyska mästarna var verkligen det. Ämnet som skildras genom att utnyttja alla filmkonstens styrkor. Skuggor, ljud, bildsymbolism, berättarkost och dialog är allt fantastiskt.
Dele
2016-02-03
Visuellt mycket stilig och genomtänkt historia som med sitt valda fokus och genomarbetade upplägg blir väldigt givande och riktigt beundransvärd. Den avslutande rättegångsscenen torde vara en av filmhistoriens stora.
MaxMackan
2015-11-03
Filmen är sådär tills slutet som är en uppenbarelse. Sista 20 är bland det bästa jag sett och är tematiskt förvånansvärt sofistikerat för 1931. Odödligt. Dessa 20 minuter är den solklaraste femman någonsin, men då filmen tills dess mest varit en stabil trea med några passager som ligger högre så blir det svårt. Fyra tills vidare.
LacombeLucien
2015-04-26
Inga ord.
AlbertSpica
2015-03-07
Först och främst vill jag nämna att den dvd utgåva jag äger gjord av Scantrade Entertainment är ett jävla skämt och de borde straffas hårt för sitt arbete. Världens fulaste slim(!)-case, tråkigaste menyn någonsin, och sen då det värsta, textningen. Det är ungefär bara varannan mening som är textad vilket gör att det blir lite rörigt och frustrerande då jag inte var så närvarande på tyskalektionerna, men jag slutade bry mig efter ett tag men en viss aggression är kvar inne i mig. Filmen överlag var inte alls så föråldrad och seg som jag hade trott då den trots allt har 84 år på nacken. Den kändes lite före sin tid och var någorlunda underhållande hela tiden men jag blev ändå aldrig fullt engagerad i storyn. Blev lite sugen på att börja röka i ett svartvitt universum, Ingen film jag kommer se om men nu är jag inte lika rädd för att ge mig på "Metropolis" och "Dr.Mabuse" som har stått i hyllan och dammat i några år.
2015-02-17
En film med en hel del mästerliga kvalitéer men det räcker inte för att dra upp min helhetsupplevelse till mer än en stark trea.