3.1

Lysande landning

Filmatisering av Stieg Trenters deckare i Stockholmsmiljö. En stekhet augustidag får Harry Friberg ett brådskande uppdrag: vid Lindarängens flyghamn ute på Ladugårdsgärdet i Stockholm skall han fotografera Förenade Flygs skinande nya pontonplan. Kvällens kräftskiva för att fira nyförvärvet blir en sällsynt ogemytlig tillställning. Och när flygdirektören vurpar med sin bil och chefspiloten störtar i havet strax efter start förstår Harry att ett frukansvärt brott begåtts och att det är dags att tillkalla kriminalchefen Vesper Johnson.

Originaltitel Lysande landning
Regissör Jonas Cornell
Manus Lars Bill Lundholm, Jonas Cornell
Genre 80-tal, Kriminalare
Skådespelare Marie Richardson, Stig Grybe, Thomas Hanzon, Ewa Carlsson, Örjan Ramberg, Björn Andresen, Göran Ragnerstam, Åke Lindman, Jan Waldekranz, Susanne Barklund
Filmnummer 20292

Rele
2021-06-23
En hyfsad våldsfilm. Åke Lindman var duktig skådespelare i den här filmen. Jag ger en trea.
2018-03-07
Helt enkelt underbart!!!
goeran
2017-08-14
Även den här filmatiseringen håller väl för en omtitt. Och ett extra plus för Åke Lindman!
2016-10-05
Sicket sömnpiller. En dammig produktion med styltig dialog och krystade intriger. Men snygga miljöer och förvånansvärt brutala (om än väldigt korta) våldsscener. (4/15)
MattiasStrand
2015-06-07
Tycker nog att de lyckas bättre med tidsandan i de två andra filmerna i serien, här skiner 80-talet igenom på ett underligt och lite löjeväckande sätt.
FatAlbert
2011-09-01
Tramsigt skådespeleri, men åh så underbart.
Rasmusmatte
2011-07-12
Älskar dessa filmer. Underbara Stockholmsskildringar Ramberg och Grybe spelar sina roller lysande!
Slaskhinken
2010-12-02
välgjord, och en smart plot. Men dom kunde ha levererat lösningarna lite bättre än vad de gjorde
CHARITY
2010-03-26
Älskar Marie Richardson & Ewa Carlsson i denna film, men annars är den här den svagaste av Trenterfilmerna, anser jag iallafall.
Barbamuffin
2008-09-12
Ruggig. Jag blev så skraj när jag var yngre, speciellt scenen med fyndet i oljetunnan. Synd att det inte blev fler filmer i Trenter-serien. Håller hög kvalitet och stämningen är lika bra som i boken. Spänning på hög nivå.